پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مدرن ترین انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آن ها
نوشته شده در چهار شنبه 30 آبان 1397
بازدید : 681
نویسنده : MR ARC

دفتر معماری حبیبه مجدآبادی

نمای آجری

آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است و امروزه مزایای بیشمار آن باعث شده تا همچنان طراحان از این متریال در اجرای نماهای ساختمان بهره ببرند. برای نمای آجری باید از آجری که برای نماسازی تهیه می‌شود استفاده نمود این آجرها به رنگ های بهی، قرمز، ابلق در بازار یافت می‌شود. امروزه برای نماهای آجری از سیستم نمای خشک استفاده می شود در این روش برای اتصال آجرها به یکدیگر از ملات استفاده نمی‌شود. برای اتصال آجرهایی که در این سیستم به کار می‌روند، از تجهیزات فلزی مانند ریل استفاده می‌شود.

مزایای نمای آجری:

  • ضریب انتقال حرارت پایین آجر که نقش یک عایق حرارتی و برودتی را برای ساختمان ایفا می‌کند.
  • تنوع و ثبات رنگ
  • ایجاد حس نوستالژیک در یک فضای مدرن شهری
  • سرعت بالای اجرای این سیستم به دلیل عدم استفاده از ملات

 

ری را استودیو

نمای سنگی

در دهه های اخیر با توجه به پیشرفت ماشین آلات استخراج و فرآوری سنگهای ساختمانی، نمای سنگی گسترش چشمگیری در ایران داشته است. دراین میان سنگ تراورتن با توجه به تنوع زیاد در رنگ و طرح‌های زیبای طبیعی خود توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین سایر انواع سنگها به خود اختصاص دهد.خلل و فرجی موجود در سطح این سنگ برای نصب بسیار مناسب می باشد زیرا ملات ماسه سیمان پشت سنگ به داخل این سوراخ‌ها نفوذ نموده و مانع جدا شدن آن از نما می‌گردد. در مورد سایر سنگها با سطوح صیقلی برای جلوگیری از جدا شدن از نما و سقوط آنها را توسط ابزاری به دیوار محکم می کنند.

مزایای نمای سنگی:

  • عدم تغییر رنگ و جذب گرد و غبار
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • تنوع در رنگ و جنس
  • اجرای سریع و آسان و تمیز

 

آرین سازین ارمغان

نمای شیشه ای

با پیشرفت ماشین آلات ساخت شیشه، کاربرد شیشه در نماهای مدرن ساختمان به طور روز افزونی افزایش یافته است بطوریکه نماهای تماما شیشه از دوران معماری مدرن به عنوان پوشش ساختمان ها به کار می رفتند. انواع نماهای شیشه ای که امروزه  در سطح شهر با آنها مواجه هستیم عبارتند از: « فریم لیس، اسپایدر، کرتین وال، نمای دو پوسته شیشه ای» البته نماهای تماما شیشه به علت ضریب هدایت حرارتی زیاد باعث مصرف زیاد انرژی جهت تأمین گرمایش و سرمایش می شوند و در مجموع باعث اتلاف انرژی می‌شوند.

مزایای نمای شیشه ای:

  • کاهش بار مرده ساختمان‌‌های بلند
  • سرعت بخشیدن به اجرا 
  • تأمین دید یکپارچه از مناظر بیرون برای ساکنین داخل
  • ایجاد احساس سبکی و ظرافت در ساختمان از دید یک ناظر شهری

 

مهندسین مشاور آراستان

نمای سیمانی

امروزه نمای سیمان شسته یکی از پر طرفدارترین، مقاومترین و مستحکم ترین نماها است که در طرح ها ورنگ های مختلف قابل اجرا می باشد. استفاده از این ملات در نماسازی استحکام بنا را حفظ کرده و به دوام و پایداری ساختمان کمک می کند در نتیجه سیمان باعث افزایش عمر ساختمان نیز می شود. البته نماهای سیمانی ترک پذیر می باشند به این دلیل که سیمان خواص الاستیکی نداشته و لذا در انبساط و انقباض ساختمان احتمال ترک برداشتن آن وجود دارد. همینطور به علت جذب گرد و غبار بعد از مدتی زیبای خود را از دست می دهد.

مزایای نمای سیمانی:

  • صرفه جویی مالی
  • سرعت اجرای بالا و صرفه جویی در زمان
  • عدم ریزش و پوسته شدن در دراز مدت(در صورت اجرای درست)
  • تهیه آسان و دردسترس بودن

نمای سرامیکی

سرامیک پرسلانی زیر مجموعه ای از تایل های سرامیکی است با این تفاوت که در دمای بالاتری (نزدیک به 1400 درجه سلسیوس) نسبت به تایل های رایج پخته و با فشار زیاد تولید می شوند.

پرسلان ها دوام و مقاومت بالایی دارند که باعث می شود پس از گذشت چندین سال از عمر نمای ساختمان همچنان پوششی جذاب و زیبا به نظر بیایند. به طور کلی این متریال را می توان در زمره یکی از مصالح نمای خشک زیبا و با دوام قرار داد. نمای سرامیک خشک پرسلانی برای کاربری های مختلف تجاری،  اداری، مسکونی و همچنین بخش های داخلی ساختمان، پایانه ها و  ایستگاه های مترو و ... می تواند مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در تصویر می بینید ساختمانی با نمای سرامیکی در اصفهان است که توسط گروه معماری آینه طراحی و اجرا شده است.

مزایای نمای سرامیکی:

  • عایق رطوبتی
  • تنوع بی نظیر طرح و رنگ 
  • مقاومت فیزیکی بالا و مقاومت دربرابر یخ‌زدگی
  • ضدحریق بودن

 

شرکت دیما پوشش (نمای پیش ساخته بتنی GRC)

نمای کامپوزیتی

کامپوزیت یکی از مصالح ترکیبی، متشکل از دو لایه پوششی آلومینیوم با یک هسته پلی اتیلن می باشد. امکانات بی نظیر این متریال طیف گسترده ای از راه حل های خلاقانه را در اختیار معماران قرار داده است. این متریال ماهیاتاً ترکیبی است از مجموعه قابلیت هایی نظیر : شکل پذیری، سطوح صاف و یکدست، استحکام و پایایی در برابر شرایط متغیر جوی و نیز با توجه به ساختار ترکیبی آن، به صورت های گوناگونی می تواند عرضه گردد. پنل های آلومینیوم کامپوزیت می توانند بدون آنکه سختی و استحکام خود را از دست دهند، بنا به صلاح دید معماران در طراحی نما، به اشکال گوناگون تبدیل شوند.

مزایای نمای کامپوزیتی:

  • مستحکم در برابر فرسایش
  • تنوع رنگ، طرح و اندازه
  • عایق صوتی و حرارتی
  • مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

نمای استرچ متال

اکسپندد متال یا استرچ متال به صفحات فلزی (آهن، آلومینیوم، استیل، برنج و مس) گفته می شود که ضمن طی نمودن فرآیند تولید با روش ویژه ای تحت برش و سپس کشش قرار می گیرند. شبکه های طوری کششی بر خلاف انواع توری سیمی مفتولی که به هم بافته می شوند، یک پارچه بوده و از استحکام بسیار زیادی برخوردار هستند. پانل های استرچ متال با ضخامت های مختلف در رنگ های سفارشی و با قطر چشمه های متنوع به صورت آماده برای نصب به کارگاه های ساختمانی ارسال می گردد.

مزایای نمای استرچ متال:

  • تنوع در طرح و رنگ
  • چشم اندازهای متنوع:  به علت داشتن چشمه های سه بعدی گستره وسیعی از چشم اندازهای خلاقانه را در اختیار معماران و سازندگان قرار می دهد.
  • نمای سه بعدی: نمای اکسپندد متال از همان ابتدا کیفیت سه بعدی بودن نما را تامین می نماید و تنوع بالایی از منظر را به نمای ساختمان می بخشد.
  • قیمت تمام شده بسیار مناسب: با توجه به این که این نوع نما پیش تر وارداتی بوده است و در حال حاضر در داخل کشور تولید می شود قیمت آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

نمای بایرامیکس

بایرامیکس برای اولین بار در سال1993 میلادی توسط یک گروه در ترکیه تولید و به دنیا عرضه شد. بایرامیکس یک سیستم پوشاننده تزیینی است که برای نماهای داخلی و خارجی استفاده می‌شود. این محصول به صورت ملات بوده و متشکل از مخلوط دانه های گرانیتی و مرمر سرامیزه با تنوع رنگ فراوان و دانه بندی های متعدد، رزین های طبیعی و مصنوعی و سایر افزودنی ها می باشد. بایرامیکس بعد از اجرا و خشک شدن، نمای سنگ تزئینی به خود می گیرد. سختی، مقاومت مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی مواد تشکیل دهنده زیاد بوده و در طی مدت زمان طولانی از دوام رنگ و میزان پیوستگی ذرات کاسته نمی شود.

مزایای نمای بایرامیکس:

  • تنوع رنگ
  • کاربرد آسان 
  • نگه‌داری و تعمیر آسان
  • قابلیت شستشو با آب

نمای مونولیت

نمای مونولیت در حقیقت ترکیبی از ذرات مرمر، گرانیت، کوارتز با رنگهای کاملا طبیعی می باشد که با رزین های خاص و روان کننده ها و مواد anti uv طی فرایند های خاصی  میکس می شوند.

در پروژه های انبوه که به صورت مجتمع ساخته شده اند، بزرگترین مشکل در اواخر پروژه، مربوط به نمای پروژه ها می باشد. درواقع استفاده از نماهای سنگی و آجری کاملاً وقت بر بوده به همین دلیل سرعت اجرای بالای مونولیت این مشکل را حل کرده و ازلحاظ صرفه جویی در زمان و هزینه بسیار مناسب می باشد. 

مزایای نمای مونولیت

  • اجرای سریع
  • سبکی وزن وضخامت کم و انعطاف پذیری بیشتر
  • عایق رطوبتی و مقاوم در برابر نفوذ اب
  • هزینه پائین آن نسبت به سایر نماها

برای انتخاب مناسب ترین نمای ساختمان ازمیان انواع مختلف پوشش های نما می توانید از کارشناسان اهالی فن چیدانه مشاوره گرفته تا بهترین گزینه را برای پوشش نمای ساختمان انتخاب نمائید. در قسمت اهالی فن چیدانه می توانید تصاویر مربوط به افراد یا شرکت های مختلف را ببینید و نمونه کارهای قبلی آنها را بررسی کنید. مناسب ترین افراد را با توجه به بودجه و نیاز هایتان را در آنجا بیابید.

نویسنده: نازنین کاسبی | تحریریه چیدانه


:: موضوعات مرتبط: مسكوني هاي عصر جدید , نما , ,
:: برچسب‌ها: مدرن ترین انواع نمای ساختمان و مزایا و معایب آن ها ,



طراحی در مقطع یا پلان ؟kame house)
نوشته شده در شنبه 28 شهريور 1394
بازدید : 1178
نویسنده : MR ARC

kame house by kochi architect's studio contains a large hexagonal void

 

 

به ما آموخته اند که بیشتر در مقطع طراحی کنید تا پلان . چرا که ممکن است سریع تر به کیفیت مورد نظر برسید . آن نتیجه ای که بسیار به کیفیت فضایی مد نظر مربوط است . حال باید در این خانه بسیار تامل کرد که روش طراحی چگونه بوده است . از پلان به مقطع . از مقطع به پلان . از پلان در مقطع و یا از مقطع در پلان ؟ مساله این است .

 

 

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom

 

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
living and dining accommodation at the dwelling’s upper storey 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the master bedroom overlooks the remainder of the house 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the bathroom is one of few private areas 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the large chasm can be viewed from the home’s entrance 
image © takumi ota

kochi architect's studio kame house niigata japan designboom
the home has been built as part of a new residential development 
image © takumi ota

 


http://memarima.ir/

:: موضوعات مرتبط: مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: lulhv , lulhvd , طراحی در مقطع یا پلان ؟kame house) ,



خانه مسکونی با نمای دو پوسته
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 2319
نویسنده : MR ARC

خانه مسکونی با نمای دو پوسته

معرفی کلی بنا :
در چند سال اخیر معماری کشورمان سمت و سویی مدرن پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع به تحلیل خانه ای با سبکی مدرن خواهیم پرداخت که در آن از تکنیک های روز همراه با نوآوری وخلاقیت با توجه به اقلیم منطقه ای به کار گرفته شده است.


تصویر 1-  نمایی از ضلع شرقی بنا


نکته قابل توجه در آن به کار گیری پوسته ای روی بنا به عنوان ارتباط بنا با سایت و محیط پیرامون آن می باشد، در ادامه به بررسی بیشتر طراحی معماری  این بنا ، فضاها، نوع سازه و تکنیک های به کار گرفته شده و مواردی دیگر خواهیم پرداخت.




تصویر2- نما از ضلع جنوبی بنا
 


موقعیت ملک :

این بنا در کشور ایران، توابع شهر تهران منطقه لواسان واقع شده است. بنا در زمینی هموار، بدون شیب و همچنین دارای فضای سبز و طبیعی با چشم اندازهای زیبا از سمت شمالی کوه ها تا فضای سبز جنوبی می باشد. براساس ضوابط شهرداری لواسان، می بایست بنا در یک سمت سایت قرار گیرد و باقیمانده زمین به فضای سبز اختصاص داده شود.

 


تصویر3- نمایی از ضلع جنوبی بنا که هماهنگی با خط آسمان در بافت موجود دارد.


معماری بنا:

پروژه ی خانه دوپوسته ی لواسان توسط رضا دانشمیر در سال 1380 به سبک مدرن در دو طبقه طراحی و اجرا شده است.

از لحاظ حجم شناسی معمار از  ترکیب احجام هندسی مانند مربع و مستطیل و پر و خالی کردن آنها از زوایا و جهت های مختلف به منظور رعایت اصول زیباشناسی بهره گرفته است. شایان ذکر است که بازی با احجام صرفا به منظور زیبایی شناسی نبوده بلکه به قرارگیری آنها با توجه به موقعیت نورگیری توجه داشته است مانند تراس طبقه دوم که در ضلع شرقی خانه با توجه به نور مفید شرق و دید مطلوب به فضای سبز و طبیعی زمین واقع شده است.

 

نکته قابل توجه در طراحی که با نوآوری و خلاقیت همراه بوده پوسته به کار رفته روی بنا می باشد که از جنس کامپوزیت بوده و به سبک معماری خطی اجرا شده است.این پوسته نیمه شفاف به منظور یکپارچه کردن فضای داخلی با فضاهای سبز عمومی، به گونه ای طراحی شده که فضاهای داخلی و فضاهای سبز بیرونی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.این پوسته نیمه شفاف نه تنها مرز بین خانه و فضای سبز بیرون را از بین  نمی برد بلکه نوعی ارتباط خاص بین خانه و فضای سبز مجموعه ایجاد می کند به تعبیر هنرمندانه گویی دیالوگی بین فضای داخلی ساختمان و فضای سبز برقرار می کند که این خود گویای حس لطیف طراح می باشد.

 

البته به این جهت نیمه شفاف خوانده می شود که طراح از به کار گیری پوسته صلب و در عین حال شفاف مانند شیشه خودداری کرده است وضمن نیمه شفاف ومرموز بودن آن نوعی سوال وچالش در ذهن مخاطب ایجاد می کند که در نهایت˛ پاسخ این چالش رسیدن به نوعی ارتباط بین فضای داخلی ساختمان و فضای سبز بیرونی می باشد. این پوسته مسیری را به وجود می آورد که از طریق تراس طبقه اول و یک رمپ و یک راه پله، خودش را تا فضای باز می کشاند. این پوسته به وسیله راه پله داخلی به طبقه همکف و زیرزمین مرتبط می شود، بدین ترتیب یک جریان پیوسته و سیال در کل بنا و ارتباط آن با فضای سبز پیرامون جاری می شود.

 

از لحاظ زیباشناسی پر و خالی بودن پوسته نمای زیبایی به ساختمان داده است علاوه بر این خالی بودن پوسته در ضلع جنوبی و شمالی امکان دید مطلوب از کوه ها و مجموعه فضای سبز را ایجاد کرده است.



تصویر4-  پوسته سازی در بنا و روند شکل گیری حجم

 

در طراحی نما نیز از دو رنگ متضاد سیاه و سفید نیز بهره گرفته شده است.نوع مصالح مصرفی در نمای ساختمان از کامپوزیت، شیشه، سنگ و ... می باشد.

 


تحلیل پلان ها:
 

تصویر5-  پلان طبقه اول


برای بررسی بیشتر به تحلیل پلان و فضاهای داخلی می پردازیم. در طراحی فضاهای داخلی(پلان) سلسه مراتب ها و همجواری عرصه های خصوصی و نیمه خصوصی نیز رعایت شده است.

 

در طبقه اول عرصه های عمومی مثل پذیرایی (نشیمن) و آشپزخانه و... قرار دارد با گذشتن از پلکان داخلی در طبقه دوم با عرصه  های خصوصی تر مانند اتاق خواب ها روبه رو می شویم. ورودی ضلع غربی به گونه ای طراحی شده است که پس از ورود به ساختمان در فضای مکثی قرار خواهیم گرفت که بعد از آن˛ هم پلکان را در اختیار داریم و هم راهرویی که به سالن نشیمن منتهی می  شود قابل ذکر است که با این نوع طراحی سالن نشیمن دیدی به ورودی ساختمان واقع در ضلع غربی ندارد که این خود نوعی رعایت سلسه مراتب عرصه های خصوصی و نیمه خصوصی در طراحی مسکونی می باشد.

 

در عین حال ورودی در ضلع شمالی ساختمان مستقیما به نشیمن راه پیدا می کند و این خود  نوعی اختیار را برای کاربران با توجه به نیاز ایجاد می کند.همچنین ورودی دیگری در ضلع شرقی از اتاق نشیمن برای قرار گیری در فضای سبز از طریق پله و رمپ وجود دارد.


ورودی: ورودی به مجموعه از ضلع شمالی شامل ورودی پیاده و ورودی سواره می باشد. یک ورودی در ضلع غربی بنا قرار دارد که به ساختمان وارد می شود. از ضلع شرقی و شمالی بنا نیز امکان قرار گیری در فضای سبز و محوطه ( از طریق رمپ و پله ) وجود دارد. که این خود نوعی تنوع و حرکتی سیال در مسیر حرکتی و قرارگیری در محوطه را ایجاد خواهد کرد.





تصویر6-  پلان طبقه دوم


برای درک بهتر روابط فضایی به ترسیم سیرکولاسیون روابط فضایی می پردازیم :

 




 

تحلیل سازه ای بنای مورد نظر:

سازه به کار گرفته شده در بنا از نوع فلزی می باشد با اینکه هرکدام از سازه های فلزی یا بتنی مزایا و معایب خود را دارند ولی با توجه به تعداد طبقات استفاده از سازه فلزی مقرون به صرفه تر بوده است.

 



تصویر7-  برش از بنا
 


فناوری های نوین وتکنولوژی جدید به کار گرفته شده در بنا:

تکنیک به کار گرفته شده در بنا استفاده از پوسته ای نیمه شفاف از جنس کامپوزیت به سبک معماری خطی روی ساختمان می باشد که علاوه بر ایجاد کردن تنوعی در ساخت و سازهای منطقه ای با نوآوری و خلاقیت در طراحی نما که بحث قابل توجه ای در معماری امروز کشور ما می باشد نیز همراه بوده است.

 

همچنین این پوسته بستر ساز نوآوری دیگری همچون ارتباط بنا با سایت و محوطه می باشد. تلفیق معماری به کار گرفته شده در پوسته به سبک خطی و بازی با احجام هندسی در خود بنا، نیز گونه ای دیگر از نوآوری و تکنیک به کار گرفته شده توسط معمار در طراحی بنا می باشد.   

 

تصویر8-  تکنولوژی به کار رفته (پوسته روی بنا)


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , خانه مسکونی با نمای دو پوسته , مهراز ,



شهرک مسکونی زیتون در اصفهان
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1706
نویسنده : MR ARC

شهرک مسکونی زیتون در اصفهان

معرفی مجموعه مسکونی زیتون اصفهان:
این مجتمع جهت سکونت 500 خانواده کم درآمد درمحله ای ارزان قیمت در کشور ایران٬شهر اصفهان طراحی و اجرا شده است.

 

تصویر1- شهرک مسکونی زیتون اصفهان


موقعیت ملک :
مجتمع مسکونی زیتون در شهر اصفهان ـ تقاطع رباط اول و دوم ـ خیابان رزمندگان طراحی و اجرا شده است. آغاز طراحی در سال1378 و شروع ساخت در سال 1380می باشد. طراحی و معماری این بنا توسط مسعود محمدی انجام شده است. شهر اصفهان دارای اقلیم نیمه بیابانی (زمستان های سرد و طولانی وتابستان های گرم وخشک) می  باشد .با توجه به اقلیم استفاده از گیاهان درطراحی بنا در تابستان برای جلوگیری از نور مزاحم و تهویه وهوای مطبوع در مجموعه و در زمستان جلوگیری از ورود باد سرد به بنا برای آسایش دمایی و ... مناسب می باشد.


مشخصات کلی طرح بر حسب متر مربع:




معماری بنا :


تصویر2- حیاط مرکزی شهرک مسکونی زیتون



معمار در طراحی  بناهای این شهرک مسکونی از تلفیق سبک معماری سنتی _ بومی  و معماری مدرن با تلفیق چند حجم متفاوت ولی در عین حال یکپارچه ( به دلیل استفاده از مدول تکرار شونده در طراحی٬استفاده از ریتم و تکرار٬تناسب در ارتفاع واحجام تکرار شونده احجام هندسی مربع و مستطیل  و ...) بهره گرفته است.


از جمله موارد معماری سنتی و بومی که در طراحی معماری این مجموعه استفاده شده است: بادگیر (برای خنک نگه داشتن بنا در فصل گرم منطقه)٬ حیاط مرکزی (درون گرایی در معماری خانه های سنتی ایرانی)ودالان هایی مسقف (نوعی از ارتباط که در  معماری سنتی استفاده می شده است) که ارتباط بین این حیاط ها برای ایجاد پیوستگی و ارتباط درمجموعه و محوطه می باشد٬استفاده از پوشش گیاهی ( در فصل گرم برای خنک کردن و تهویه مطبوع در مجموعه و در زوایایی جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به درون بنا و در فصل سرد جلوگیری از ورود باد سرد به درون بنا و ... )در مجموعه٬ استفاده از بازشوهای عمودی٬ رواق ها (ایجاد و طراحی فضاهای نیمه باز و مسقف با توجه به معماری بومی منطقه) و ...می باشد.


تصویر3- حیاط مرکزی شهرک مسکونی زیتون


در طراحی معماری این مجموعه مسکونی سبک معماری سنتی شیوه اصفهانی (با توجه به قرارگیری پروژه در شهر اصفهان و معماری بومی )نیز به چشم می خورد به همین دلیل به بررسی نکات و دستاوردهای معماری به شیوه اصفهانی (این سبک یکی از سبک های معماری اسلامی می باشد) نیز می پردازیم که البته تمامی این نکات در طراحی شهرک مسکونی زیتون توسط معمار رعایت شده است:
1_ساده شدن طرحها که در بیشتر ساختمانها٬فضاها چهار پهلو هستند.
2_  هندسه ساده و از شکلها و خطهای شکسته بیشتر استفاده می‌شد.
3_در تهرنگ ساختمان ها نخیر و نهاز کمتر شد و ساخت گوشه های پخ از همین زمان آغاز شد.
4_پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان
5_سادگی طرح در بناها هم آشکار گردید.


همچنین در طراحی احجام از گوشه های منحنی و نرم (گوشه های پخ_مورد سوم) در برخورد احجام با یکدیگر برای از بین بردن زوایا و گوشه های تیز استفاده شده است. در چهار گوشه های حیاط مرکزی نیز برای از بین بردن تیز گوشه بودن زوایا به شکل منحنی به سمت داخل (حس دعوت کنندگی و تاثیر مثبت در دید بصری کاربران) می باشد.



تصویر4- حیاط مرکزی و نمایی از بلوک های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


طراحی بلوک ها به صورت :  

 


بررسی محوطه سازی و منظر بنا :

در طراحی معماری سایت پلان مجموعه از الگوی خطی ومحوری نیز بهره گرفته شده است. مجموعه دارای چهار حیاط مرکزی (درون گرایی در معماری اقلیم گرم و خشک) می باشد هچنین از پوشش گیاهی برای تهویه و سایه اندازی و آب نما درمحوطه سازی در محور مرکزی نیز استفاده شده است.

 

تصویر5- حیاط مرکزی و نمایی از بلوک های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


ابعاد زمین طوری می باشد که ضلع شرقی و غربی کشیدگی دارد(مستطیل شکل) به همین دلیل دسترسی از شمال به جنوب مجموعه مستلزم طی کردن مسافت زیادی می باشد در ضلع شمالی مجموعه خیابان اصلی قرار دارد پس ورودی اصلی در این ضلع در جوار خیابان اصلی توسط معمار طراحی شده است.و به دلیل آسایش کاربران و جلوگیری از ازدیاد جمعیت مجموعه در رفت و آمد به مجموعه و کوتاه کردن مسیر از ورودی های دیگری در ضلع شرقی (دو ورودی در این ضلع ) و جنوبی در جوار خیابان 10 متری استفاده شده است.همچنین در طراحی سردر در ضلع شمالی معمار از حالت تقعر (دعوت کنندگی) بهره گرفته است.



تصویر6- نوع طراحی ورودی های شهرک مسکونی زیتون اصفهان


از نکات قابل توجه در طراحی سایت جدا کردن مسیرهای پیاده و سواره از یکدیگر است به این صورت که ورودی سواره به زیر زمین راه پیدا می کند و ورودی سواره در سطح صفر_صفر زمین ادامه پیدا خواهد کرد بدین صورت از آلودگی صوتی برای ساکنین نیز جلوگیری خواهد شد.



تحلیل پلان ها :




بررسی سلسه مراتب حرکت در مجموعه :
مسیر حرکت پیاده طوری طراحی شده است که پس از گذشتن از ورودی های مجموعه وارد حیاط مرکزی می شویم که این خود نمایانگر درون گرایی در معماری سنتی ایرانی می باشد.(درون گرایی یکی از باورهای مردم ایران٬زندگی شخصی وحرمت آن بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است.معماران ایرانی با سامان دهی اندام های ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا٬ساختمان را از جهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد).


سیرکولاسیون مسیر حرکت پیاده عبارت است از :




بررسی فضاها در پلان زیر زمین :

 


از جمله نکات مهم و کاربردی در طراحی معماری که توسط معمار به کار گرفته شده است و در واقع نوعی خلاقیت و نوآوری  به شمار می آید استفاده از مدول های تکرار شونده در طراحی و نوع قرار گیری بلوک ها می باشد که خود یکی از دلایل هماهنگی و یکپارچگی در کل مجموعه در عین استفاده از احجام متفاوت می باشد.




همچنین از دیگر نکات دیگر طراحی در نظر گرفتن فرم چرخشی بازو برای بلوک ها ضمن اختلاف ارتفاع آنها٬نورگیری و تهویه مطبوع در زوایای متفاوت برای تمامی واحدها را به حداکثر رسانده است.
نمای به کار گرفته شده آجر و سیمان کاری چکشی می باشد.
سازه ی به کار گرفته شده از نوع بتنی و دیوارهای جانبی دارای عایق بندی حرارتی می باشد.

معماری داخلی بنا :
در طراحی فضاهای داخلی ساختمان با توجه به نوع طراحی که  برای اقشار کم در آمد می باشد استفاده از حداکثر امکانات و مصالح مصرفی با حداقل هزینه مصرفی لحاظ شده است.

 

تصویر7- فضاهای داخلی ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , شهرک مسکونی زیتون در اصفهان , مهراز ,



خانه مسکونی در اصفهان
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1709
نویسنده : MR ARC

خانه مسکونی در اصفهان



تصویر1-  نمای شمالی بنا
 

 

معرفی کلی بنا :

این خانه در شهر اصفهان توسط معماران ایرانی احسان حسینی و الهام گرامی زاده و همچنین تیم طراحی امیر علی پورکیان در سال 1391 طراحی و اجرا شده است. مساحت این بنا 640 متر مربع می باشد. از جمله نکات قابل توجه و شاخص در این بنا طراحی نما ٬نوع مصالح و ترکیب آنها با یکدیگر˛ تلفیق معماری خطی و مدرن با به کار گیری سایبان های عمودی( با توجه به اقلیم شهر اصفهان) می باشد .معماری ایرانی باید نشات گرفته از معماری سنتی اسلامی ما باشد آیا جز این است که در معماری اسلامی توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای حتی نوع معماری و نوع مصالح مصرفی در بنا را مشخص می کند؟ وجود گودال باغچه˛ سقف های گنبدی˛بادگیرها واستفاده از کاه گل و خشت در دیوار چینی و....در معماری کویر همچون شهر یزد در آثار معماران باستان ایرانی غیرقابل انکار است .معماران امروز ما باید از هوش و ذکاوت معماران باستان و نکات معماری آنها بهره گیرند از جمله این نکات توجه به اقلیم و شرایط منطقه ای می باشد چیزی که شاید در خیلی از آثار معماران امروز به دلایل مختلف از جمله زیبایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.در صورتی که آسایش کاربران بنا جز اولین نکاتی است که در طراحی معماری باید مدنظر معمار قرار گیرد.
 

تصویر 2- طراحی نمای ساختمان

 


موقعیت ملک :

شهر اصفهان دارای اقلیم نیمه بیابانی می باشد به همین دلیل دارای زمستان های سرد و طولانی وتابستان های  گرم وخشک  می باشد .با توجه به اقلیم استفاده از گیاهان درطراحی بنا در تابستان برای جلوگیری از نور مزاحم و تهویه وهوای مطبوع(همچنین استفاده از آب) در مجموعه و در زمستان جلوگیری از ورود باد سرد به فضاهای داخلی بنا برای آسایش دمایی و ... مناسب می باشد. سایت در نظر گرفته شده برای بنا هموار و بدون شیب می باشد.البته معمار با توجه به اقلیم ارتفاع حیاط مجموعه را پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته است که در بحث تحلیل معماری بنا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.



تصویر 3- نمای شمالی ساختمان

 


معماری بنا :

سبک معماری بنا٬مدرن توام با معماری خطی در نما می باشد.معمار از ترکیب احجام ساده و هندسی مربع و مستطیل با پر و خالی کردن احجام مذکور بهره گرفته است. طراحی ساختمان با الگوی رایج طراحی این شهر و در دو طبقه تک واحدی در مساحت 11*22 طراحی و اجرا گردیده است که 60 درصد مجاز را در پی گرفته است. ورودی در ضلع شمالی 170 سانتی متر بالاتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است.
 


تصویر 4 -نمای شمالی ساختمان



از سمت شمال غرب دید به پارک محلی و در ضلع جنوبی بنا حیاط کوچکی با پوشش سبز گیاهی وجود دارد. در طراحی معماری این بنا ارتفاع حیاط پایین تر از سطح صفر_صفر زمین در نظر گرفته شده است. با نگاهی عمیق تر به این نوع طراحی در می یابیم که دلیل معمار در نظر گرفتن نوعی گودال باغچه برای بنا بوده همانطور که می دانید اصفهان با توجه به نوع اقلیمش دارای تابستان های گرم و خشک می باشد پس با در نظر گفتن گودال باغچه و همچنین در نظر گرفتن استخر کوچک آب در ضلع جنوبی بنا باعث می شود از هوای خنک و مطبوع برخوردار شویم.زیرا با در نظر گرفتن پوشش گیاهی و آب در جریان باد هوایی مطلوب و خنک را در فصل گرم در مجموعه خواهیم داشت. در ضلع جنوبی ساختمان بازشوها و پنجره ها به گونه ای اجرا شده است که تبادل هوایی مناسب بین حیاط و باغچه (مجموعه بنا)با خود ساختمان برقرار می گردد. همچنین امکان بهره گیری از نور مفید در ضلع جنوبی وجود دارد. در ضلع جنوبی بنا نیز تراس در هر طبقه در نظر گرفته شده است.
 

 

تصویر 5- نمای جنوبی ساختمان


شایان ذکر است تراس در طبقه دوم فضای نیمه باز (بدون سقف) می باشد و البته مساحت آن از تراس طبقه اول بیشتر است علت این نوع طراحی را می توان اینگونه بیان کرد که در واقع یکی از سیاست هایی که در معماری امروز قابل توجه است این است که به دلیل ازدیاد روز افزون جمعیت و نیاز هر چه بیشتر به مسکن سبب شده به انبوه سازی و برج سازی و یا آپارتمان هایی با طبقات نسبتا زیاد روی آوریم و از اصل نیازها و خواسته های انسان ها به دور باشیم نیاز به طبیعت پوشش های گیاهی و یا گاهی داشتن حیاط و تراسی در خانه... بنابراین هرچه در طبقات بالاتر می رویم باید تدابیری برای پاسخگویی به این نیاز بیاندیشیم و در نظر گرفتن تراس یا محیطی از این دست به عنوان فضاهای خصوصی و خانوادگی را در طراحی های خود از یاد نبریم.در تراس ها فلاور باکس نیز در نظر گرفته شده است که این خود دید و فضایی مطلوب را خلق خواهد کرد.دید مطلوب پارک محلی٬ در سمت شمال غربی بنا با 45 درجه زاویه چرخش موجود است.

 



تصویر 6- نمای جنوبی ساختمان



 معمار در طراحی بازشوها و پنجره ها دو نوع دید مطلوب در نظر داشته است 1-دید به فضای سبز (پوشش گیاهی اطراف بنا) 2-دید به آسمان. دلیل طراحی پنجره ها به صورت افقی با ارتفاع کم از سطح کف به دلیل دید مطلوب افراد به پوشش گیاهی در حالت ایستاده و همچنین وجود پنجرهایی به صورت افقی با ارتفاع بیشتر از سطح کف(نزدیک به سقف)به دلیل دید مطلوب افراد  به آسمان در حالت نشسته می باشد. سایبان های از جنس چوبی که قابل تنظیم با زاویه چرخش خورشید در طول روز است و امکان برقراری دید و نور را به عهده ی کاربر می گذارد درطراحی نما به کار برده شده است.


 

تصویر 7- نمای جنوبی ساختمان

 

سیرکولاسیون روابط فضایی :




 


نوع سازه به کار گرفته شده در بنا از نوع فلزی می باشد با اینکه هرکدام از سازه های فلزی یا بتنی مزایا و معایب خود را دارند ولی با توجه به کاربری بنا و تعداد طبقات استفاده از سازه فلزی مقرون به صرفه تر بوده است.



تصویر 8- برش از ساختمان

 

تصویر 9- برش از ساختمان

 

مصالح به کار گرفته شده در بنا :سنگ٬چوب ٬شیشه و ... با رنگ های کرم( سنگ) و قهوه ای (چوب) می باشد که تناسب رنگی زیبایی به همراه بازی با فرمهای گونان آن در نما با توجه به اصل زیبا شناسی ایجاد کرده است. ضمن اینکه استفاده از پوشش گیاهی٬ زیبایی نما را دو چندان کرده است.






تصویر 10- نوع مصالح مصرفی در ساختمان


 

فناوری های نوین و تکنیک های به کار گرفته شده در بنا: داشتن نمایی مدرن و خاص با استفاده از ایده هایی نوآورانه همچون پنجره های افقی در ارتفاع کم از سطح کف برای دید مطلوب به فضای سبز برای کاربر در حالت ایستاده و پنجره های افقی در ارتفاع بیشتر(نزدیک به سقف) از سطح کف برای دید مطلوب به آسمان برای کاربر در حالت نشسته می باشد. همچنین طراحی بنا با توجه به اقلیم منطقه ای (استفاده از گودال باغچه و حوضچه آب در مسیر باد برای فصل گرماو...) و همچنین نوع بازشوها (سایبان های عمودی) و... قابل توجه است.رنگ آبی نشان دهنده دید به آسمان و رنگ سبز نشان دهنده دید به پوشش گیاهی می باشد.   

 


تصویر 11- فناوری نوین به کار رفته در  در ساختمان
 


در نمای شمالی نورگیرهای افقی و سایه بان های چوبی و در نمای جنوبی تراس ها و همچنین تنوع در فرم واندازه نورگیرها مشهود است.

 

تصویر 12- نمای شمالی و جنوبی

 


معماری داخلی بنا :

نمونه ای از به نوآوری به کار رفته در بازشوها و نورگیرها را از فضای داخل ساختمان در عکس های داخلی زیر مشاهده می کنیم.

 

تصویر 13- فضاهای داخلی ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , خانه مسکونی در اصفهان , مهراز ,



مجتمع مسکونی باغ ونک
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1590
نویسنده : MR ARC

مجتمع مسکونی باغ ونک

مجتمع مسکونی باغ ونک

محل اجرا : میدان ده ونک

کارفرما: سید ابراهیم موسوی

طراحان : رضا حبیب زاده، آرزو خلیلی

همکارطراحی: نوگل زربافیان

اجرا: شرکت متافور

طراح سازه: بالسامو محمودیان

مساحت زمین: ۱۴۰۰ متر مربع


زمین این مجتمع، باغ تقریبا خشک شده ای بو د مربوط به کدخدای ده ونک.

 ایده اصلی بر اساس باز آفرینی قالب خانه- باغ شکل گرفت .

 

تصمیم معماران بر این بودکه  تعدادی از درختان  قدیمی باغ و حتی بعضی از درختان خشک شده باغ را حفظ کنند و خانه ها را دور این درختان و حول یک حیاط مرکزی بچینند .

 

خانه ها از هم جدا شدند، بطوری که هر کدام از سه یا چهار وجه خود امکان نورگیری و تهویه دارند. 

 

این تمهیدات در کنار تنوع فضا، نقشه و مساحت خانه ها ( از ۶۰ تا ۲۰۰ متر مربع) همگی با ایجاد یک محله کوچک بکار گرفته شدند.

 

 با ایجاد سه سازه مجزا با داربست چوبی در جلوی نمای هر خانه یک حیاط معلق شکل گرفت که جایی است برای پرورش گیاهان و پرندگان و مجسمه های کبوتر، که نگهداری از آنها در محله قدیمی ده ونک بسیار مرسوم بوده. 


این عناصر را برای زنده کردن خاطره ها در کنار سرشاخه های درختان خشک باغ قدیمی و گیاهان بالا رونده بومی منطقه بکارگرفتیم.

 

سطح این حیاط ها به جای مصالح بنایی، با صفحات فلزی سوراخ دار پر از سنگریزه ساخته شده اند تا از نظر ضوابط شهرداری جزو تراکم محسوب نشوند. 

 

 

 

 

 

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مجتمع مسکونی باغ ونک , مهراز ,



مجتمع مسکونی دانیال
نوشته شده در پنج شنبه 5 شهريور 1394
بازدید : 1915
نویسنده : MR ARC

مجتمع مسکونی دانیال

تصویر1_ نمای ساختمان دانیال


معرفی کلی بنا :
پروژه ساختمان دانیال از جمله پروژه های متفاوت و دارای سبکی نوین در طراحی نما و معماری می باشد که طراحی و ساخت آن را دفتر معماری تداوم پویا به طراحی معماری رضا صیادیان و سارا کلانتری انجام داده است. کارفرما: نازیلا انصاری و سازه این بنا را محمد فتحی بر عهده دارند.

 

موقعیت ملک :
این ساختمان در منطقه ای در شمال شرقی تهران در سال 1391 طراحی و اجرا شده است. ساختمان دانیال در زمینی مستطیل شکل به مساحت 320 متر مربع و در 5 طبقه مسکونی هر طبقه تک واحدی با مساحت 165 متر مربع طراحی شده است.

 

معماری بنا به همراه فن آوری نوین و تکنولوژی به کار رفته :
طراحان با به کار گیری شیوه نوین وخلاقیت در طراحی معماری و تلفیق شیوه ارگانیک و مدرن بنایی متفاوت و در عین حال جذاب خلق کرده اند که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود میکند و ذهن هر معماری را در چگونگی به کار گیری شیوه ای نوین در طراحی به چالش می کشد چه بسا این خلاقیت ایده ساز برای بسیاری از معماران و طراحان در دیگر پروژه های مشابه  باشد.
نمای این ساختمان به صورت 2 لایه طراحی شده است لایه اول نورگیرها٬ پنجره های ساختمان می باشدو لایه دوم (نمای خارجی) شامل 20 پانل متحرک با طرحی بر گرفته از نمای شاخ و برگ درخت (شیوه ارگانیک) که بر روی دو ریل قرار گرفتند و قابلیت جا به جایی و حرکت افقی توسط کاربران بنا با توجه به سلیقه و نیاز آنها را دارند. این حرکت و جابه جایی پانل ها در هر طبقه با توجه به سلیقه اشخاص ٬خود نمایی متحرک٬پویا و متنوع را در طول روز ایجاد خواهد کرد. شایان ذکر است این نوع خلاقیت از نظر هزینه و سازه بسیار مناسب و قابل اجرا می باشد و نیازمند هزینه کلان برای اجرا نخواهد بود.

 

تصویر2- ایده طراحی خلاقانه در نما

 

تصویر3- ایده طراحی خلاقانه در نمای جنوبی


همچنین به کار بردن متریال چوب در نمای ساختمان در درک طرح درخت لایه خارجی و شیوه ارگانیک به کار گرفته شده در طراحی تاکید می کند.
شیوه نوین و خلاقیت دیگر به کار رفته در نما وجود متریالی می باشد که در لایه دوم (لایه خارجی) به عنوان پر کننده برگ های طرح درختی پانل ها می باشد که این نوع متریال نور باز تابیده شده را منعکس می کند و  نوعی بازی با نور را در طول روز بر روی دیوارها و سقف فضاهای داخلی بنا ایجاد میکند که این خلاقیت در طراحی خود نمودی از به کار گیری و استفاده از عوامل و مشخصه های طبیعی ساده مانند نور است .

 

تصویر4- متریال به کار رفته در لایه خارجی بنا  (بازی با نور)

 

تصویر5- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا

 

تصویر6- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا

 

تصویر7- بازی با نور در فضاهای داخلی بنا


تصویر8- بازی با نور در دیوار فضاهای داخلی بنا

 

 ورودی اصلی و پارکینگ در همکف ساختمان و امکانات تفریحی (استخر و سونا جکوزی ) در زیز زمین ساختمان قرار دارند.


تحلیل پلان ها :
در طراحی پلان ها نورگیرهایی در ضلع شمالی و غربی برای روشنایی و تهویه مطبوع واحدها در نظر گرفته شده است. پلان ها به صورت تیپ بوده (یک نوع طراحی در طبقات عینا تکرار می گردد).

 

 


بررسی محوطه سازی و منظر بنا :
در طراحی سایت از خطوط شکسته متناسب با طراحی و کانسپت٬ آب نما و فضای سبز بهره گرفته شده است. همچنین برای مسیر پیاده کف پوش چوبی متناسب با شیوه ارگانیک طرح به کار رفته است. در طراحی آب نما حجمی با خطوط شکسته (منشور مانند) وجود دارد که با کمی تامل در می یابیم که این حجم نیز به خودی خود نماینگر کانسپت و ایده طرح می باشد.

 

 

تصویر9- استفاده از خطوط شکسته در طراحی سایت

 

تصویر10- استفاده از آب نما در طراحی سایت


تحلیل سازهای بنای مورد نظر :
بر روی دیوار جلویی بنا حجم منشوری مانند طراحی شده است که به شکست و انعکاس نور و بازتاب آن بر روی متریال شیشه مانند لایه خارجی بنا (بازی با نور) کمک می کند.

 

تصویر11- برش شمالی_جنوبی از ساختمان


معماری داخلی ساختمان :
در معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان نیز شیوه ارگانیک متناسب با ایده کانسپت طرح همچون استفاده از تنه درختان به عنوان جدا کننده و پارتیشن بندی فضاهای داخلی ساختمان به چشم می خورد.

 

 تصویر12- طراحی  معماری داخلی ساختمان

 

 تصویر13- فضاهای  داخلی ساختمان



در لابی ساختمان نوعی خاص از آینه کاری دیواری با خطوط شکسته طراحی شده است که با کمی دقت و تامل در این خطوط شکسته در می یابیم که این خطوط تداعی گر خطوط شاخ و برگ درختان (ایده و کانسپت اصلی طرح) می باشند ضمن اینکه وجود آینه بی ربط به انعکاس و بازتاب نور و بازی با نور نیست یعنی نوعی همخوانی نیز وجود دارد. نکته جالب دیگر این است که نوعی پیوستگی و تکرار ایده طرح که اززمان ورود به بنا در طراحی سایت مشاهده می کنیم مانند  خطوط شکسته سایت٬ حجم موجود در آب نما٬ نمای لایه خارجی سپس آینه کاری دیواری در لابی و در نهایت نوع خاص پارتیشن بندی فضاهای داخلی وجود دارد. 

 

 تصویر14- طراحی معماری لابی متناسب با ایده و کانسپت کلی طراحی معماری ساختمان

 

تصویر15- طراحی استخر وسونا جکوزی در زیرزمین ساختمان


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مجتمع مسکونی دانیال , مهراز ,



کوچکترین خانه جهان
نوشته شده در پنج شنبه 22 مرداد 1394
بازدید : 1489
نویسنده : MR ARC

۱

Zemanta Related Posts Thumbnail

باریک ترین و کوچکترین خانه جهان در شهر ورشو در کشور لهستان طراحی و اجرا شده است.

کل فضای این خانه فقط ۱۵ متر مربع می باشد. در ساخت این خانه، از مصالح ارزان قیمت و مقاوم استفاده شده است. عایق ساندویچ پانل، پارچه های بتنی سفید رنگ و تخته سه لا، از جمله ی این مصالح می باشد.

جالب است بدانید که سیستم مدیریت انرژی در این خانه، به صورت هوشمند می باشد. این خانه در فاصله ی مابین دو ساختمان که طول آن ۱۲۲ سانتی متر می باشد، اجرا شده است و باریک ترین بخش خانه، ۷۲ سانتی متر طول دارد.

باریک ترین و کوچک ترین خانه جهان در دسامبر ۲۰۱۱ طراحی و اجرا شده است.

 

  • منبع: memarinews.com

:: موضوعات مرتبط: مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: کوچکترین خانه جهان , architecture , معماری , مهرازی , مهراز , معماری , کوچکترین خانه جهان ,



ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی
نوشته شده در پنج شنبه 22 مرداد 1394
بازدید : 1910
نویسنده : MR ARC

_استاندارد‌های طراحی
_برنامه فیزیکی
_سرانه‌ها و استانداردهای طراحی
_ابعاد و اندازه‌ها
_ابعاد و اندازه‌های مبلمان
_چیدمان فضاه‌ها
_بررسی همجواری فضاها با یکدیگر
_سازگاری فضاها باعوامل‌تأثیرگذار در هر یک از فضاها
_موقعیت قرار گیری فضاها از نظر ارزش و اهمیت
_نمودار حبابی از روابط کارکردی
_تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها

برنامه فیزیکی:
هر پروژه معماری برای تأمین اهداف مشخص و انجام فعالیت‌های معینی طراحی می‌شود.
فضاهای مورد نیاز هر پروژه بر اساس نوع فعالیت‌ها و دسته بندی آنها مشخص می گردد.ابعاد و مشخصات فضاها با توجه به نوع و حجم فعالیت‌ها و مبلمان و لوازم مورد استفاده و استاندارهای موجود معین می شود فهرست فضاهای مورد نیاز هر پروژه به همراه تعداد و مساحت و ویژگی‌های اصلی هر فضا بعنوان برنامه فیزیکی در شماره ملاحضه می شود.
عنوان فضا تعداد مساحت مساحت کل ملاحضات
۱- اتاق نشیمن و پذیرایی ۱ ۳۵ ۳۵ در صورت امکان، بهتر است حوزه پی مهمان جدا از نشیمن طراحی شود و با توجه به اهمیت‌‌آن در موقعیت مناسبی مکانیابی شود
۲- آشپزخانه ۱ ۱۵ ۱۵ دسترسی راحت به نشیمن و پذیرایی و ورودی- بدنه‌های مناسب برای کابینت
۳- ناهارخوری ۱ ۱۵ ۱۵ ارتباط راحت با آشپزخانه و منظرمناسب آرام، افتابگیر با تهویه‌ی مناسب
۴- خواب فرزند ۲ ۱۲ ۲۴ آرام- آفتابگیر با تهویه مناسب
۵- خواب والدین ۱ ۶+۲۰ ۲۶ ۶ متر به عنوان رخت کن و سرویس
۶- سرویس بهداشتی ۱ ۴ ۴ به اطاق میهمان نزدیک باشد- تهویه لازم
۷- پارکینگ ۱ ۲۰ ۲۰ می تواند جدا از ساختمان اصلی در نظر گرفته شود.

استاندارد‌های پروژه
توضیح: طبق استاندارهای فوق برای یک خانوار ۴ نفره حدود ۱۵۰ متر زیربنا احتیاج است.
□ ۵-۲- استانداردهای طراحی مسکونی
۱٫ احداث واحد های تک فامیلی (یک واحد مسکونی) و چند فامیلی (چند واحد مسکونی) به شرطی که حداقل ساخت قطعات به ترتیب ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر مربع و ۵۰۰ متر مربع باشد، مجاز باشد.
۲٫ رعایت حداقل مساحت قطعه به ۵۰۰ متر مربع مشروط به احداث حداقل ۴ واحد مسکونی است.
۳٫ حداکثر سطح زیر بنا در طبقه همکف (سطح زیر بنای اینگونه بناها نباید از ۶۵% سطح کل زمین در طبقه همکف تجاوز نماید.)
۴٫ حداکثر زیر بنا در طبقات – سطح زیر بنا اینگونه بناها نباید در کلیه طبقات به جزءطبقه ی همکف از ۸۰% سطح کل زمین تجاوز نماید.
۵٫ ضریب سطح طبقات به کل سطح طبقات اینگونه بناها تا ۱۲۰% برای تراکم متوسط، ۲۲۰% برای تراکم زیاد و ۵۰% برای تراکم کم سطح کل زمین مجاز است مشروط براینکه فضای باز برابر با حداکثر ۳۰% مساحت کل زمین باشد.
۶٫ در صورتیکه در این قطعات آپارتمان بنا شود، حداکثر تعداد طبقات ۳ طبقه خواهد بود و احتیاج به آسانسور نیز نخواهد داشت.
۷٫ برای‌هرواحدمسکونی‌حداقل بایستی یک پارکینگ در نظر گرفته شود.
۸٫ مساحت حیاط خلوت جهت نورگیری :
۱-۸ اتاق های اصلی حداقل شش متر مربع و نسبت عرض آن به طول برابر رقم یک سوم مجاز است.
۲-۸ آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی حداقل ۵/۴ متر مربع.
۹- در صورتیکه اینگونه ساختمان ها روی ستون (پیلوت) بنا شود و در طبقه همکف فقط برای پارکینگ و پله نیز، استفاده شود وارتفاع طبقه همکف از ۲۰/۲ متر تجاوز ننماید، طبقه همکف جز تعداد طبقات و سطح طبقات و سطح طبقات مجاز محسوب نخواهد شد.
۱۰- احداث زیر زمین در صورتیکه ارتفاع آن از در ورودی ساختمان به طور متوسط بیشتر از ۱۲۰ سانتی متر نباشد، جزء تعداد و سطح طبقات محسوب نخواهد شد.
۵-۳- ابعاد و روابط انسانی

۵-۴- بررسی همجواری فضاها با یکدیگر

1

شکل شماره ۷۲

۵-۴-۱- سازگاری فضاها با عوامل تأثیر گذار بر هر یک از فضاها

1

شکل شماره ۷۳

 اصول کلی‌ و روابط بین فضاها
۱- رسیدن‌
این مرحله بطور عمده مشکلات ناشی از شبکه‌های ارتباطی پیاده و سواره‌، عدم امکانات لازم برای بهره‌گیری ازوسایل نقلیه همگانی و در نهایت مسیر ارتباطی میان مقصد و شبکه‌های ارتباطی را شامل میشود.
در مورد محیطهای مسکونی این مرحله را میتوان در شکل دسترسی از شبکه ارتباطی همگانی به محیط مسکونی وبالعکس و نیز شکل ارتباطی میان توقفگاه وسایل نقلیه همگانی و شخصی به ورودی‌ها را مورد بررسی قرار داد.
۲- وارد شدن‌
این مرحله بطور کلی فرم و عملکرد محل ارتباط داخل و خارج محیط را شامل میشود که در مورد محیطهای مسکونی‌شامل محل ارتباط گذر، محوطه و یا فضای پارکینگ با فضای داخل ساختمان مسکونی میباشد.
۳- استفاده کردن‌
پس از ورود به ساختمان‌، مرحله استفاده از محیط مورد نظر مطرح میگردد که در مورد محیطهای مسکونی شامل‌راهروهای ارتباطی‌، دسترسی عمودی به طبقات از طریق پله و آسانسور، ورود به واحدهای مسکونی‌، استفاده ازفضاهای واحد مسکونی‌، ایمنی به هنگام بروز خطر و خروج اضطراری و پاسخگویی به نیازهای روحی ساکنین است‌.
 طبقه بندی محیطهای مسکونی در ایران‌
در کشور ما به خصوص در محیطهای شهری‌، انواع فرم مسکن را میتوان در دسته‌های ذیل طبقه‌بندی کرد:
بناهای مسکونی قدیمی با فرم معماری سنتی و بومی‌
بناهای مسکونی تک واحدی با فرم معماری غیر سنتی و غیر بومی‌
بناهای مسکونی چند واحدی‌
مجتمع‌های مسکونی بزرگ در مجموعه شهرکهای مسکونی‌

جهت قرار گرفتن فضای داخلی پلان مسکونی :

۱٫  فضاهای جنوبی ( خواب ـ غذاخوری ـ تراس ـ پذیرایی )
۲٫  فضاهای مشرقی ( حمام ـ سالن ورزشی )
۳٫  فضاهای مغرب ( پاسیو ـ کتاب خانه ـ هال ـ اتاق بازی )
۴٫  فضاهای شمال غربی ( راه پله ـ انباری )
۵٫  فضاهای شمال شرقی ( آشپزخانه ـ توالت ـ گاراژ ـ ورودی )
۶٫  فضاهای جنوب شرقی ( خواب ـ اتاق بیمار )
۷٫  فضاهای جنوب غربی ( راه پله ـ انباری ـ راهرو )
۸٫
۹٫  درصد اتاق بایستی از شیشه پوشیده شده باشد .
۱۰٫  بهترین نور در ایوان جنوب بعد شمال و مشرق و بدترین نوع مغرب می باشد .
۱۱٫
۱۲٫ عوامل موثر در پلان جنوب
۱۳٫ ۱- تعیین فضاهای مورد نیاز برای پلان
۱۴٫ ۲- نورگیری مناسب و جهت های مختلف ساختمان
۱۵٫ ۳- جهت قرار گرفتن هر یک از فضاها در داخل ساختمان
۱۶٫ ۴- ابعاد هر یک از فضاهای داخلی ساختمان
۱۷٫ ۵- رابطه هر یک از فضاهای داخلی ساختمان با فضاهای داخلی دیگر همان ساختمان
۵-۴-۳- نمودار حبابی از روابط کارکردی

نمودار حبابی واحد یک خوابه:

1

نمودار حبابی دو خوابه
1

۵-۴-۴- تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها

1

حوزه بندی از عمومی به خصوصی

1

حوزه بندی از عمومی به خصوصی
۱۸٫ اندازه و ابعاد :

۱- اتاق خواب والدین ( ۵ × ۳/۵۰ )
۲- اتاق خواب بچه ها ( ۴×۳/۵ )
۳- اتاق خواب مستخدم ( ۴/۵ × ۴)
۴- حمام ( ۲/۵ × ۲/۵ یا ۲/۵ × ۲)
۵- توالت ( ۱/۵ × ۱/۵ یا ۱×۱/۵)
۶- آشپزخانه ( ۴/۵ × ۳/۵ یا ۳/۵ × ۲/۵ )
۷- در ورودی ساختمان ( ۲/۰٫۸۰ × ۱/۲ )
۸- در ورودی اتاق خواب ( ۲× ۱ یا ۲/۰٫۲ × ۵ ۱/۱ )
۹- در ورودی حمام و توالت ( ۲×۱ یا ۲۰ × ۹۰/۰ )

جدول ابعاد نسبی فضاها در یک واحد مسکونی

1

OKB cm

اتاق خواب ۸۰ تا ۷۰
اتاق خواب مهمان ۸۰ تا ۷۰
آشپزخانه ۱۲۰ تا ۸۰
توالت و حمام ۲۰۰ تا ۱۸۰

۱- عرصه خصوصی

۲- عرصه خانوادگی

عرصه های مسکونی ۳- عرصه پذیرایی

۴- عرصه خدماتی

۵- عرصه فضای باز
عرصه :
به تعدادی از فضاها و عملکردهای سازگار که با هم وابستگی معمــاری داشته و در بخش مشخصی از نقشه طرح ما مکان یابی گردند را عرصه گوییم .

عرصه خصوصی عبارتند از : اتاق خواب – حمام – اتاق کار – اتاق مطالعه
عرصه خانوادگی عبارتند از : غذا خوری – آشپزخانه – هال – نشیمن
عرصه پذیرایی عبارتند از : پذیرایی – نهارخوری
عرصه خدماتی عبارتند از : پارکینگ – موتورخانه – انبار
عرصه فضای باز عبارتند از : باربیکیو

عرصه خصوصی :
از مهمترین قسمتهای ساختمــــان مــــی باشد . فضــــایی است غیــــر رسمی و در صورت امکان بایــد در بهترین و مهمترین موقعیت طراحی مکان یابی شود .
عرصه خانوادگی :
شامل فضای نشیمن و آشپزخانه میـباشد و در خانـــــه های بزرگتر , صبحــانه خوری نیز به ایـن مجموعه اضــافه میشود . این عرصه رو به آفتاب و فضای حیاط میباشد . در صــورت امکـــــان دسترسی مستقیم به حیاط و بالــکن طراحی میشود .
نشیمن :
محل زندگی خانواده و مهمترین قسمت خانه است . این فضــا اغـــــــلب از فضای پذیرایی مستقـــلا طراحی میشود و حالتی خصوصی دارد . باید رو به آفتــــاب باشد و ارتباط راحتـــی با بالکن و حیاط داشته باشد و بایـــد به نحوی طراحی شود که فعالیتهای مختلفی مانند ؛ صحبت کردن – نشستن – تماشای تلویزیون – بازی بچـــه ها و مطــالعه جزئی در این فضا امکانپذیر و از وسعت خوبی برخوردار باشد .
انـــدازه ایــن فضـــا با توجه به نوع فعالیت ها و ابعاد مبلمـــان و لوازم مورد استفــاده مشخص می شود . ابــعاد آن بین ۱۵ الی ۲۵ متر متغییر است .
باید با ورودی آشپزخانـــه , غذاخـــوری و بالکن ارتبـــاط نزدیک داشته باشد و ضـمن ارتباط با اتاق خواب مستقل ازاتــاق خواب طراحی می شود . همچنین از نـور و چشم انداز مناسبی برخوردار باشد . برای این فضا طرح های مختلف را با توجه به نحوه چیدمان مبلمان متصور هستیم .
آشپزخانه :
یـــــکی از مهمترین عناصر عملکردی خانه می بــاشد و بـــا توجه به تنوع فعالیتها , وجود لوازم وتجهیزات مدرن , ضرورت استــــفاده از سیستــم های تاسیساتی برای آبرســــانی , دفع فاضلاب , روشنایی , تهویـــه , لزوم توجه به بهداشت ونظافت در آن و ……. طراحی این فضا را حساس تر و مشکل تر می نماید .
دسترسی آشپزخانه :
دسترسی آشپزخانه باید به فضــــای بیــرونی و گاراژ دسترسی راحتی داشته باشد و با بالکن یا پاسیو مرتبط باشد . به اتاق نشیـــمن و فضای صبحانه خوری باید راحت باشد . فضای آشپزخانه باید امکان استفاده از نــــــور و تهویه طبیعی را داشته باشـــد . از آشپــزخانه برای نگهداری و آماده سازی و پختن مواد غذایی استفاده می شود . بـــرای انجام این کارها احتیاج به سه عنصر اصلی داریم .
ارتباط فضــای نشیمن با آشپزخانه :
در واحدهای مسکونــــی که دارای فضــــای مستقـل برای پــــذیرایی از میهمان می باشد برای تقــــویت رابطه بین مـــــــادر و اعضای خانواده می توان رابطه بین نشیمن خانوادگــی و آشپزخانه را به نحوی طراحی کرد که امکان دید از فضای آشپزخانه به نشیمن وجود داشته باشد .
در واحدهای مسکونی که از یک فضای واحد هم برای نشیمن و هــــم برای پذیرایی استفاده مـــی شود , فضــــــای آشپزخانه باید استقرار بیشتری داشته باشـــد و مــحل پخت و پز و شست و شو باید از میهمان قابل رویت نبــــاشد . باید دقت نمود سر وصدای پخت و پز , شست و شو و بوی غذا مشکلی را برای فضای هم جوار به وجود نیـاورد .
محل استقرار یخچال بعد از شینگ ظـــــرفشویی ضروری است . پیش بینی میز کار به طول حداقـــل ۹۰ سانتیمتر میز کار در کنار یخچال از سمتی که در یخچال باز می شود برای پر و خالی کردن یخچال مفید است .
عرصه های زندگی خصوصی و فردی :
برای یک زندگی متعادل و متوازن لازم است بین زندگی جمعی و خصوصی تعادل به وجود آیـــد . ما به همــــــان اندازه که احتیاج به هم نشینی با افراد خانواده داریم به همان اندازه نیز احتیاج به داشتن محیط خلوت ( با خود بودن , تفکر و عبادت ) و استراحت داریم . کودکان و نوجوانان نیز فضایی برای انجام تکالیف مدرسه دارند . ( اتــــــاق فرزند )
محل استقرار عرصه های خصوصی و فردی :
عرصه خواب شامل اتاق خواب بچه , اتاق خواب والدین , کتابخانه و گاهی هم اتاق خواب میهمان می باشد . ایــــن بخش از ساختمان به عنوان خصوصی ترین و آرام ترین بخش خانه , ضمن نزدیکی به فضـــــــای خانوادگی مانند نشیمن و آشپزخانه ,معمولا به طور مستقل و دور از پذیرایی میهمان طراحی می شود .
بخش خواب باید در قسمت ساکت خانه و دور از صدای مزاحم طراحی گردد و به حمام و سرویس , دسترســــــــی نزدیک داشته باشد . همچنین اتاق خواب بهتر است به بالکن و حیاط دسترسی داشته باشد . آفتاب گیر بوده و از دید و منظر خوبی برخوردار باشد و دارای تهویه مناسب باشد .
در واحدهای مسکونی دو طبقه معمولا بخش خواب در طبقه اول ( بالا ) طراحی می شود . در مکان یابی اتــــــاق های خواب بهتر است اتاق خواب اصلی از اتاق خواب های دیــــــــگر استقلال نسبی داشته باشد به همین جهت در بعضی طرح ها اتاق خواب اصلی در طبقه همکف و اتاق خواب هـــــای دیگر در طبقه اول مکان یابی می شوند . در صورتی که برای میهمان اتاق خواب مستقلی در نظر گرفته شود اتـــــاق خواب میهمان باید در طبقه همکف در نزدیکی ورودی و فضای زندگی خانوادگی طراحی گردد تا ضمن استفاده بــــــرای میهمان به عنوان یک اتاق دنج برای مطالعه و انجام کارهای روزانه بتواند در اختیار خانواده قرار گیرد .
اندازه اتاق های خواب بستگی به تعداد افراد استفاده کننده , نوع فعالیت , مبلمــــــــان و لوازم مورد نیاز معمولا از ۱۲ الی ۲۰ متر مربع تغییر می کند . بهتر است تخت خواب در موقعیتی پیش بینـــــی شود که مستقیما در مقابل در ورودی اتاق و در معرض دید و یا چسبیده به پنجره ی اتاق نباشد و در عین حال از دیــد و منظر خوبی برخوردار باشد .
تخت خواب , کمد و میز, از جمله لوازم ضروری اتاق خواب است .
اتاق خواب والدین :
اتاق خواب اصلی میتواند شامل ۵ حوضه ی خواب , محل نشیمــــن , کمــــــــدهای لباس , حمام و رخت کن باشد . در طراحی این اتاق باید به توازن اندازه هر قسمت و رابطه منطقی آنها توجـــه شود . در صورت وسیع بودن اتاق خواب می توان به استفاده از نحوه چیدمان مبلمان بخش خواب و نشیمن را از هـــــم جدا کرد .اتاق خواب اصلی بر حسب مورد می تواند دارای یک سرویس بهداشتی کامل شامل : وان , دوش , حمــــــام , توالـــــت و یـا دارای یک رختکن باشد . در خانه های کوچک برای اتاق های خواب یک سرویس مشترک استفاده می شود .
اتاق خواب فرزندان :
می تواند به عنوان یک مجموعه واحد و مرتبط شامل اتاق های خواب و حمـــــام و توالت در نــــظر گرفتــه شود . نحوه ی جانمایی کمدها در بدنه ی دیوار متصل به حمام مانع انتقال صدای حمـام به اتاق می شود . وجود دو پنجره در بدنه های مختلف می تواند به کوران طبیعی و تهویه ی اتاق کمک کند . هر اتاق شامل کمد لباس , میز مــطالعه و تخت خواب می باشد و مساحت اتاق فرزندان بین ۱۲ الی ۱۵ متر مربع متغییر است .
اتاق مطـــالعه :
در خانه های معمـــولی از اتـــاق های خواب و نشیــــمن به عنوان اتاق مطالعه استفاده می شود , در خانه هــــــای بزرگتر می توان فضایی را به عنوان کتابخانه اختصاص داد گاهی هم این فضا می تواند با اتاق کار پـــدریا مـــادر ادغام شود . این فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار گیرد .
عرصه پذیرایی و مراسم :
فضاهای عمومی خانه شامل پذیرایی , غذاخوری و ورودی وسیله ارتباط بیــــن اعضـــای خانواده , افراد فامیـــل , دوستان و همسایگان میباشد .به علاوه این فضاها محل برگزاری جشن ها و مــــراســم ها مـــــی باشد . نـحوه ی دسترسی و ورود به این فضا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد .
ورودی :
نحوه ی دسترسی و ورود به بنا بخش مهمی از طرح را تشکیل می دهد . ورودی خانه اولین جایی است که ساکنان خانه و میهمانان با آن مواجه می شوند و تحت تاثیر کیفیات مثبت یا منفی آن قرار می گیرند . ورودی خانه باید زیبا , جذاب , دعوت کننده و خوانا باشد تا در اولین لحظه تاثیر خوش آیندی بر وارد شونده داشته باشد . همچنین معرف ارزش های کل خانواده و ساکنان آن باشد .
طراحی فضای ورودی قبل از رسیدن به بنا از خارج ساختمان مـــــهم به نظر مـــی رسد . ورودی خانه باید ضمن تامین دسترسی مناسب به خانه , فضای داخلی خانه را از فضای عمومــــــــی جدا نماید و امکانات مربوط به ورود , تعویض لباس , در آوردن کفش , امکان استقبال و مشایعت را تامین کند . زیبا و راحت باشد , فـــــاقد فضــــاهای بلا استفاده بوده و در شرایط اقلیمی نامطلوب مانع نفوذ سرما , گرما و گرد وخاک شود . ورودی باید دسترســـــــی ساده به نشیمن , پذیرایی , پله های طبقات و آشپزخانه داشته باشد .
عرصه خدماتی و پشتیبانی :
راحتی آسایش زندگی در یک خانه بستگی به پیش بینی و طراحی عناصر خدماتی مورد نیاز مانند : پارکینگ , انبار , موتورخانه و زیرزمین دارد . اگرچه یک خانه ممکن است فقط یکی از این عناصر را داشته باشد .
عرصه فضای باز و خصوصی :
طراحی یک خانه میسر نخواهد شد مگر اینکه خمزمان با طراحی فضای داخلی طراحی حیاط و محوطه در واحد همسایگی مدنظر قرار گیرد . فضای باز خانه و همچنین فضای نیمه باز خانه بسته به اینکه در ترکیب با کدام یک از حوضه های خصوصی و خانوادگی قرار گیرند به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوند . بهترین راه مواجه شدن با دوگانگی فوق پیش بینی یک حیاط خلوت مرتبط با اوضاع عمومی و یک حیاط بزرگتر برای با حیاط خصوصی امری ضروری است . این حوضه از خانه باید از طریق مکان یابی مناسب فضا ها و استفاده از فضای سبز و محوطه سازی از دید عابران و همسایگان محفوظ بماند . استفاده از آبنما نیز در چنین فضا هایی الزامی است .

رعایت ارتفاع محدودیت
ساختمانهای در خیابانهای با عرض ۳۰ متر یا بیشتر تا ۳۰ متر ارتفاع به رعایت محدودیت نیاز ندارند. ارتفاع ساختمانهای در خیابان با عرض کمتر از ۳۰ متر نباید از عرض خیابان تجاوز کند. در صورت تجاوز به همان میزان باید عقب نشینی کند.: دید ۴۵ درجه ارتفاع ساختمانها با دو یا چند بر با گذرهای کمتر از ۳۰ متر، در گذرگاه به ارتفاع پیلوت + دو طبقه مجاز است و از طبقه سوم باید به اندازه ۵/۳ متر از گذرگاه عقب نشینی کند. طبق ضوابط طول گذرگاهی که افزایش یافته ارتفاع را افزایش دهد و در صورت تجاوز مجدد ارتفاع بیش از ۳۲ متر باید یازای هر طبقه ۴ متر عقب نشینی کند. اگر عرض خیابان بین ۱۲ و ۳۰ متر بود محدودیت ارتفاع ندارد. اگر عرض خیابان بین ۷ و ۱۲ متر بود بیش از ۳۲ متر ارتفاع بازای هر طبقه اضافه ارتفاع بایستی ۴ متر عقب نشینی کند.

ضوابط بالکن ها:

۱٫ احداث پیش آمدگی در خیابان های ۱۲ متر تا ۲۰ متر به عمق ۸۰ سانتی متر و برای خیابان ۲۰ متر به بالا به عرض ۱۲۰سانتی متر مجاز می باشد .

۲٫ ارتفاع پیش آمدگی نسبت به کف پیاده رو ، نباید از ۵/۳ متر کمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراکم محسوب خواهد شد .

۳٫ پیش آمدگی ساختمان در همکف و طبقات ، در خارج از ۶۰% طول مجاز و در داخل زاویه ۴۵درجه ، حداکثر به میزان ۲ متر بلا مانع است ( رعایت ۶۰% مساحت الزامی است ).

آسانسور:
کلیه ساختمانهایی که ارتفاع آنها از سطح گذر ۱۵ متر به بالا و یا ۵ اشکوب باشد میبایست محل آسانسور به تعداد لازمدر نقشه‌ها پیش‌بینی نمایند. چنانچه ارتفاع ساختمان از کف ورودی اصلی کمتر از ۱۵ متر و یا کمتر از ۵ اشکوب باشد،آسانسور الزامی نیست‌.
کاملاً روشن و واضح است که رعایت این ضوابط ایمنی هنگام خروج را فقط برای افراد غیرآسیبمند تأمین نموده‌. عدم‌ذکر حداقل ابعاد آسانسور و الزام ننمودن به استفاده از برق اضطراری و آسانسورهای ضد حریق و تأکید نشدندسترسی بدون مانع به آسانسور از ورودی اصلی باعث گردیده بسیاری از آسانسورها غیر قابل استفاده و نامطمئن وناکارآمد هنگام شرایط اضطراری باشد.
۱٫ در ساختمان های با بیش از ۸ طبقه بالای ورودی اصلی یا با طول مسیر اصلی حرکت بیش از ۲۳ متر بالای ورودی اصلی، باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی گردد که یکی از آنها با حداقل ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم مناسب حمل برانکارد باشد و به کلیه طبقات نیز سرویس دهد.
حداقل سرعت آسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف پایین ترین تا کف بالاترین طبقه مطابق جدول زیر می باشد:

۸ طبقه یا تا ۲۳ متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه
۹ طبقه تا ۱۲ طبقه یا تا ۳۶٫۵ متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت ۱ متر بر ثانیه
از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا تا ۶۳ متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت ۱٫۶ متر بر ثانیه
از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا تا ۸۰ متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت ۲ متر بر ثانیه
از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا تا ۹۵ متر طول مسیر حرکت حداقل سرعت ۲٫۵ متر بر ثانیه

تبصره(۱) موارد فوق الذکر راهنمای ساده ای برای تعیین حداقل سرعت مورد نیاز در طراحی و انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی می باشد. بدیهی است برای رسیدن به زمان انتظار مناسب، برای ساختمانهای بیشتر از ۳۰ طبقه، برای ساختمان های غیر مسکونی(تجاری، اداری و غیره) و با ساختمان های با کاربری خاص، حتی برای انتخاب دقیق آسانسور جهت ساختمانهای مسکونی، لازم است بر مبنای استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ ، با توجه به سطح زیربنا و جمعیت ساکن در ساختمان، محاسبات ترافیکی، انتخاب تعداد آسانسور، ظرفیت، سرعت و سایر مشخصات آن تعیین گردد.
چگونگی پله های فرار در ساختمان ها
در ایران به اشتباه، به پله فرار، راه خروج اضطراری اطلاق می‌شود در حالی که راه خروجی معمولی و راه خروجی اضطراری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .
پلکان فرار، تنها راه نجات ساکنان طبقات بالای ساختمان در مواقع اضطراری و وقوع حریق است. راهی که به دلیل نبود بسترهای مناسب فرهنگی و اقتصادی، یا در ساختمان‌ها پیش‌بینی نشده و یا بدون رعایت استانداردهای لازم، طراحی و ساخته می‌شود.
با این همه بر اساس شرایط موجود، شهروندان ساکن برج‌های بلند و ساختمان‌های چندین طبقه تهران فرهنگ استفاده از پله‌های اضطراری را فرا نگرفته‌اند.
روند رو به رشد جمعیت، پیدایش ساختمان‌های بلند و تبدیل خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های چند طبقه، ضرورت نیاز به راهی برای خروج ایمن و بی‌حادثه ساکنان این ساختمان‌ها را در شرایط بحرانی، بیش از پیش آشکار کردند.

پارکینگ :
مکـــــان پارکینگ در خانه بستــه به ابعاد زیر بنـا , شیب زمین , نوع طرح خانه و شبکه دسترسی سواره مشخص می شود . ابعاد متعارف برای جانمایی یک ماشین ۲۵ متر مربع می باشد . فضای اشغال یک ماشین ۵ * ۳ میباشد و برای مانور آن احتیاج به فضای ۲۵ متر مربع داریم . پارکینگ ممکن است جدا از ساختمان اصلی و یا چسبیده به آن و یا در زیر زمین و یا زیر ساختمان طراحی شود . به علاوه دسترسی راحت از پارکینگ به داخل خانه مخصوصا به آشپزخانه و یا فضای ورودی مهم است .

واحدهای مسکونی بالای ۲۰۰متر ۵/۱واحد پارکینگ و واحدهای ۱۰۰متر ۵/۰واحد پارکینگ باید داشته باشند

بسیاری از آسیبمندان به ویژه آنها که از صندلی چرخدار استفاده مینمایند، نسبت به سایرین جهت پیاده و سوار شدن‌به اتومبیل‌، به فضای بیشتری نیاز دارند. از این رو عرض لازم برای پارکینگ ویژه اتومبیل آسیبمندان‌، حداقل ۳٫۵۰متر در نظر گرفته شده است‌.
اما ابعاد رایج برای محل پارک هر اتومبیل در بناهای مسکونی ۵٫۰۰×۲٫۵۰ متر برای پارکینگ سرپوشیده و۵٫۰۰×۳٫۰۰ متر برای پارکینگ مستقر در فضای باز میباشد. بهمین دلیل آسیبمندانی که از وسیله نقلیه شخصی‌استفاده مینمایند، معمولاً امکان استفاده از این پارکینگ‌ها را بدست نمی‌آورند. کمی ارتفاع ورودی و سقف پارکینگهادر بناهای مسکونی مشکل دیگری است که معمولاً آسیبمندان را در رسیدن به ساختمان گرفتار خود میسازد. چرا که‌اتومبیل آسیبمندان استفاده کننده از صندلی چرخدار مجهز به وسیله‌ای است که صندلی چرخدار تاشده را به روی‌سقف اتومبیل و داخل محفظه‌ای که برای همین کار در نظر گرفته شده‌، منتقل مینماید. در این حالت ارتفاع تمام شده‌اتومبیل به حداقل ۱٫۹۰ متر میرسد. این وسیله هنگام کار برای چرخش حول محور افقی خود حداقل به ۲٫۲۰ مترارتفاع نیاز دارد. اما در بسیاری از موارد ارتفاع کم ورودی و سقف پارکینگ‌ها یا کاهش ارتفاع مفید به دلیل استقرارلوله‌های تأسیساتی و چراغها و … ارتفاع مورد نیاز جهت عبور اتومبیل و بکارگیری بالابر را تأمین نمی‌نماید.
تعداد پارکینگ مورد لزوم به تعداد ۷۰ درصد تعداد واحدهای مجاز خواهد بود. رمپ پارکینگ در فضای باز ساختمان پیش بینی می شود و جزء سطح زیربنا نیست. حداکثر ارتفاع پارکینگ ۰۴/۲ و حداقل ارتفاع ورودی آن ۸۰/۱ متر است. پارکینگ در زیرزمین باید دارای دسترسی مستقیم به طبقات باشد.

– اهمیت پارکینگ های طبقاتی یا زیرزمینی خودروهای شخصی در مراکز شهر به شدت کاهش یافت. زیرا پارکینگ فراوان و ارزان، محرک خودروی شخصی است و با حل مشکل پارکینگ، مشکل “پارکینگ” حل می شود ولی مشکل “ترافیک” افزایش پیدا می کند. می بینید چقدر با تصورات ” عوامانه” متفاوت است.

ضوابط ساختمانی مجتمع های مسکونی
۱- سطح کل زیربنای مجموع واحدهای مسکونی حداکثر معادل ۱۲۰% نسبت به سطح زمین مجاز می باشد. ۲- سرانه زمین ناخالص به ازای هر واحد مسکونی حداقل معادل ۱۰۰ مترمربع می باشد. ۳- مساحت کوچکترین واحد مسکونی نباید از ۸۰ مترمربع کمتر باشد. ۴- حداکثر سطح اشغال مجاز در همکف معادل ۳۵% سطح کل زمین می باشد. سطوح زیربنای نگهبانی، گلخانه، دوش و رختکن و سرویس های بهداشتی و استخر و فضای سرپوشیده تفریحی کودکان مسئول محدوده فوق نمی شود. ۵- احداث محل پارک اتومبیل به تعداد معادل حداقل ۷۵% نسبت به تعداد واحدهای مسکونی الزامی است. ۶- حداقل سطح خالص پارکینگ به ازای هر اتومبیل ۵/۱۲ مترمربع می باشد. ۷- حداقل عرض معابر دسترسی به محل های پارک ۵/۵ متر رعایت گردد. ۸- مجموع سطوح تحت اشغال زیربنای ساختمانهای مسکونی در همکف به اضافه سطح اشغال مسیرهای اتومبیل رو و پارکینگ ها در شرایطی که پارکینگ ها در محوطه روباز پیش بینی می شود نباید از ۶۰ درصد سطح کل زمین بیشتر باشد.

زمین بازی کودکان را به چهار گروه سنی تقسیم بندی کرد؛

۱٫ زمین بازی مخصوص کودکان زیر ۳ سال: ترجیحاً تا ۵۰ متری محل سکونت باشد، محصور شده و دارای ظرفیت۲۰ کودک به همراه والدین باشد. زمینش چمن با سطح ناهموار ولی کم ارتفاع و دارای یک کلبه کوچک به همراه نیمکت های مخصوص باشد.

۲٫ زمین بازی برای کودکان ۳ تا ۷ سال: تقریباً جدا از محل بازی بزرگترها باشد، برای هر کودک ۱۰ متر مربع زمین در نظر گرفته شود تا یک سوم آن چمن یا زمین کوبیده و یک سوم نیمه سفت با تجهیزات مثل تاب و نردبان و یک سوم باقیمانده زمین سفت مثل آسفالت برای تیله، دوچرخه و توپ بازی همراه با یک کلبه و دستشویی باشد.

۳٫ زمین بازی کودکان ۷ تا ۹ سال: در این سن کودکان احتیاج به روابط بیشتر، تحرک بیشتر و محیط مناسب دارند، یعنی زمین نیمه سفت یا چمنزار با یک مسیر دوچرخه از آسفالت که با گیاهان احاطه شده باشد و برای هر کودک ۱۰ متر مربع از زمین اختصاص داده شود.

۴٫ زمین بازی کودکان ۹ تا ۱۲ سال: کودکان در این سن مستقل تر شده و فضایی وسیع تر با حصار کمتر احتیاج دارند. زمین های ورزشی از آسفالت با خط کشی های متعدد برای بازی و نرمش و میز پینگ پنگ که با توری های فلزی ۳ متری احاطه شده باشد ساخته می شود. ابعاد این زمین ها باید حداقل ۱۲ در ۲۰ متر باشد و زمین همراه با مانع برای پرش، حرکات تعادلی، بالا رفتن و دویدن و خزیدن باشد. برای کودکان بالای ۱۲ سال، زمین های ماجراجویی مشترک با کوچکترها و مکانی برای فعالیت های اجتماعی، فرهنگی به وسعت ۱۵۰ متر مربع برای شب و روز و فضای ورزشی برای هر نفر ۲۰ متر مربع که باید تا فاصله ۵۰۰ یا ۸۰۰ متری محل سکونت واقع باشند مناسب است.

1

* چرایی ساخت پیاده رو
از دلایل اصلی ساخت پیاده رو افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است. در ساخت پیاده رو، باید عوامل مختلفی مانند نیازهای عمومی و ضعف امکانات و حرکات اتوبوس ها و تاکسی ها مورد توجه باشد.
* اهداف ساخت پیاده رو
از اهداف ساخت پیاده رو می توان به تشویق مردم به پیاده روی ، شناسایی مناطقی که رفت و آمد مردم در آنجا بیشتر است ،کاهش آلودگی زیست محیطی ، حفظ منابع طبیعی شهر ، افزایش درآمدهای عمومی ، کاهش تصادف و جلوگیری از استفاده خطوط دو چرخه ها و اتوبوس ها از سوی عابران پیاده اشاره کرد.
* مزایای ایجاد پیاده رو
با ایجاد پیاده رو افراد به جای استفاده ازوسایل نقلیه برای خرید و انجام دادن کارهای شخصی به پیاده روی ترغیب می شوند . علاوه بر آن تعداد عابران پیاده افزایش می یابد و در منطق تجاری کنار پیاده رو ها رونق اقتصادی ایجاد می شود.
همچنین در خیابان های شلوغ عبور و مرور نظم می گیرد و باعث افزایش سرعت پیاده روی در مناطق شلوغ می شود.
ایجاد پیاده رو ضمن حفاظت از منابع طبیعی شهر موجب افزایش زیبایی شهر می شود و پیاده رو امنیت و سلامت بیشتر عابرین را تامین می کند .

– توجه به پیاده روها و کلا “عابر پیاده” در حد غیرقابل تصوری رشد پیدا کرد . سرمایه گذاری روی ساخت پیاده روها به نحو اصولی وعلمی, نگهداری معابر پیاده در حد مطلوب و ایده آل، رعایت استانداردها, ایجاد جذابیت های پیاده روی با ایجاد فضای سبز, فروشگاه, نیمکت، روشنائی عالی و کف مناسب پیاده رو همگی با هدف افزایش قابلیت پیاده روی (walkability) همه و همه در صدر کارهای شهرداری های کشورها قرار گرفتند.

– توجه به دوچرخه سواری به قصد انجام بخشی از سفر درون شهری (نه صرفا تفریح)، در شهرهای بدون مشکل آلودگی هوا تا جائی رواج پیدا کرد که منجر به ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه و اختصاص بخشی از معابرخودرو به “دوچرخه” و وضع مقررات خاصی در این مورد شد.

مجموعه ضوابط و مقررات تسهیلات ایمنی تردد در تقاطع ها و معابر
مقدمه
تقاطع های هم سطح بعنوان محل تلاقی دو یا چند محور ، بخش مهمی از شبکه معابر شهری را تشکیل میدهند .
معمولاً ظرفیت تقاطع های اصلی ، کنترل کننده حجم عبور وسایل نقلیه در کل شبکه است و ظرفیت تقاطع نیز تابعی از مشخصات هندسی ـ ترافیکی و کنترلی حاکم بر آن است. با توجه به گستردگی عوامل مؤثر در طراحی و مدیریت تقاطع ها ، نمی توان هیچگونه دستورالعمل یا ضوابط قطعی و لازم الاجرا برای آن ارائه نمود.
الف) – اهداف طراحی تقاطع ها برای عابرین پیاده :
هدف اصلی از طراحی تقاطع ، افزایش ظرفیت و قابلیت گذردهی آن ، کاهش احتمال برخورد میان وسایل نقلیه موتوری ، غیر موتوری و پیاده ها و تامین راحتی و آرامش برای استفاده کنندگان با توجه ملاحظات ایمنی ، اقتصادی و زیست محیطی است .

مهمترین عوامل موثر در طراحی تقاطع های هم سطح عبارتند از :
۱ـ عوامل ترافیکی : هر تقاطع باید به گونه ای طراحی شود که بتوانند ترافیک ساعت طرح را به راحتی و ایمنی از خود عبور دهد و عناصر هندسی و کنترلی آن نیازهای کلیه استفاده کنندگان را برآورده سازند. در این رابطه ملاحظات مربوط به سرعت های عملکردی ، مسیرهای گردشی ، وسایل کنترل ترافیک، عابرین پیاده ، دوچرخه سواران و وسایل حمل و نقل عمومی باید مدنظر قرار گیرد.
۲ـ عوامل محیطی : مکانیابی و طراحی هر تقاطع بستگی به برخی عوامل دارد که بعنوان شرایط حاکم در نظر گرفته می شوند. مهمترین این عوامل عبارتند از ، امتداد و شیب خیابانهای متقاطع ، حریم موجود ، توسعه منطقه ای ، ملاحظات زیست محیطی و میزان تداخل با تاسیسات شهری در محدوده تقاطع هاست .
۳ـ عوامل انسانی: عوامل انسانی تاثیر تعیین کننده ای در طراحی و عملکرد تقاطع ها دارند و عادات و رفتارهای استفاده کنندگان در تقاطع ها ، چه بعنوان رانندگان وسایل نقلیه موتوری شخصی و عمومی و چه بعنوان عابرین پیاده ، معلولین و دوچرخه سواران باید مورد توجه قرار گیرد.
۴ـ عوامل اقتصادی: هزینه های طراحی ، اجراء و بهره برداری تسهیلات تقاطع ، به ویژه ویژه عبور عابرین پیاده ، باید برآورد شود و با مقایسه با منافع حاصله ( اجتماعی و روانی ) ، توصیه اقتصادی به عمل آید .

۴- طول گذرگاه عابر پیاده :
در محل هایی که عرض سواره رو بیش از ۲متر باشد یا حجم قابل ملاحظه ای عابر پیاده معلول و سالمند وجود دارد ، باید یک حفاظ میانی جهت عبور عابرین از گذرگاه عرضی در میانه سطح سواره رو ایجاد نمود .
۵- عرض گذرگاه پیاده :
در گذرگاههای خیلی باریک ، تردد دو طرفه عابرین پیاده باعث ایجاد تراکم و تداخل میشود ، عرض گذرگاههای عابر پیاده نباید از ۸/۱متر کمتر باشد ، رعایت حدال عرض ۳متر برای گذرگاهها ترجیح دارد .

__________________
نور و فضاهای شهری
نور در ساعات متفاوت روز جلوه‌های گوناگونی به فضاهای شهری می‌دهد. در گذشته عنصر نور برای ایجاد تنوع در فضاهای شهری کاربرد فراوان داشت. برای مثال از آنجا که رنگ سفید، نور آسمان را در خود منعکس کرده و هاله‌ای از رنگ آن را در برمی‌گیرد، برخی از بناهای بزرگ شهری و یا بافت کلی یک روستا را سفید رنگ می‌ساختند تا بدین ترتیب با توجه به رنگ آسمان که از طلوع آفتاب تا غروب، رنگ‌های متنوعی از جمله زرد ملایم، آبی روشن، نارنجی و … را به خود می‌گیرد بافت شهر یا روستا نیز دستخوش تغییر و تحول شده و جلوه‌های ملایم رنگی متنوعی را در برگیرد.
روش دیگر این بود که با سرپوشیده کردن بخش‌هایی از کوچه و مسیرهای شهری نوعی بازی پیوسته نور و سایه در آنها بوجود می‌آوردند و بدین وسیله برای رهگذران به گونه‌ای تنوع در مسیر ایجاد کرده و حس طولانی و کسل‌کننده بودن راه را در فرد از بین می‌بردند.
در برخی از بخش‌های شهر نیز با ساختن رواق و ایجاد یک هارمونی تاریک و روشن توسط سایه و نور در فضای تحت پوشش آن نوعی تنوع در فضا پدید می‌آوردند. در بازارهای ایران نورگیرهای سقفی، مسیر حرکت را در فضای تنگ‌و تاریک راسته بازار مشخص می‌کنند ضمن آنکه دالانهای مستقیم که از یک سمت به راسته بازار متصل بوده و ازسمت دیگر به فضای باز خارجی منتهی می‌شوند در تاریکی مسیر بازار توسط شعاعهای تابیده شده نور به درون دالان افراد را به سمت مسیر خروج از راسته بازار هدایت می‌کنند.

_________________
طراحی مبلمان برای خیابان و زباله دان و گلجای

در محیط شهری زباله دان باید قابل رویت بوده واستفاده از آن راحت باشد،ولی نباید به عنوان عنصری مزاحم وپر زرق و برق جلوه کند.استقرار زباله دان نباید به صورت اتفاقی انجام پذیرد بلکه باید بر اساس نرخ تردد و ازدحام مردم در یک محدوده یا نقطه ای خاص انجام گیرد. به طور مثال وجود زباله دانهای متعدد در برابر یک فروشگاه بزرگ یا مدرسه ای پر از دانش آموز امری شایسته
● در یک خیابان شلوغ و مسیر ی مستقیم ظرفها را می توان با فاصله های۳۰ متری از هم نصب کرد.اما در بیرون برخی مکانها مانند سینما،اغذیه فروشی وقنادی_ همانطور که گفتیم_ می توان این فاصله را کاهش داد. بر عکس در خارج ساختمانهای عمومی معینی با عنایت به بعضی نکات ایمنی،تعداد زباله دانها را می توان کاهش داد.»

گلدان خیابانی
گلدانها باید بخش مکمل سیمای شهر باشند و در ارتباط با سایر مبلمان طراحی شوند. همچنین می توان از یکپارچه سازی آنها با وسایلی همچون نیمکت،روشنایی، زباله دان و… سود جست

 

منبع : http://mihanbana.com


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , مقالات معماري , ,
:: برچسب‌ها: معماری , معمار , مهراز , مسکونی , ضوابط و استاندارد کامل فضاهای مسکونی ,



ساختمان دانیال/ رضا صیادیان + سارا کلانتری
نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392
بازدید : 3057
نویسنده : MR ARC

معمار: رضا صیادیان و سارا کلانتری
مکان: تهران ـ ایران
معمار شریک: حمیدرضا رزم‌اریا
سال اجرا: 2012
مساحت: 1344 مترمربع
ساخت: دفتر معماری تداوم پویا
سازه: محمد فتحی
کارفرما: نازیلا انصاری
عکس: علیرضا بهپور


آپارتمان دانیال در شمال شرق تهران واقع شده است. قرار بود در مجاورت دانیال خانه‌های ییلاقی و باغ‌ها باشند اما با گسترش شهر، باغ‌ها و درختان از بین رفتند و جای آنها را ساختمان‌ها گرفتند. 

بنابراین، ما تصمیم گرفتیم طبیعیت را برگردانیم و مردم را به یاد طبیعت گمشده بیندازیم.
نمای کلی خارجی شامل 20 پانل درخت مانند است. نمای هر طبقه متشکل از 4 پانل است که دو به دو یکدیگر را تکمیل می‌کنند و همه بر روی دو ریل نصب شده‌اند که می‌توان با دست آنها را به صورت افقی بر روی ریل‌ها سوار کرد و بدین طریق ساکنان می‌توانند مدل‌های مختلفی با پانل‌ها ایجاد کرده و از داخل آنها را کنترل نمایند.

تنوع در اشکال نما و بازتاب نور خورشید در آن، تأثیر خیره‌کننده‌ای بر داخل ساختمان دارد زیرا با هر اینچ حرکت، با رقص نور و سایه جدیدی مواجه می‌شویم. همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‎نمایید، ما از سایه برای طراحی سقف و دیوار استفاده کرده‎ایم. دومین لایه بنا با پنجره‌های بزرگی پوشیده شده که ارتباط نزدیکی با شهر ایجاد کرده است.

دانیال در زمینی مستطیل شکل به مساحت 320 مترمربع ساخته شده است. پروژه شامل ساخت یک ساختمان هفت طبقه در 1344 مترمربع شامل 5 آپارتمان مسکونی 5 طبقه با متراژ 165 مترمربع بود. پارکینگ و ورودی اصلی در طبقه همکف و امکانات تفریحی (استخر، سونا و جکوزی) در زیرزمین قرار دارند.
آپارتمان دانیال در شمال شرق تهران واقع شده است. قرار بود در مجاورت دانیال خانه‌های ییلاقی و باغ‌ها باشند اما با گسترش شهر، باغ‌ها و درختان از بین رفتند و جای آنها را ساختمان‌ها گرفتند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم طبیعیت را برگردانیم و مردم را به یاد طبیعت گمشده بیندازیم.
نمای کلی خارجی شامل 20 پانل درخت مانند است. نمای هر طبقه متشکل از 4 پانل است که دو به دو یکدیگر را تکمیل می‌کنند و همه بر روی دو ریل نصب شده‌اند که می‌توان با دست آنها را به صورت افقی بر روی ریل‌ها سوار کرد و بدین طریق ساکنان می‌توانند مدل‌های مختلفی با پانل‌ها ایجاد کرده و از داخل آنها را کنترل نمایند.

تنوع در اشکال نما و بازتاب نور خورشید در آن، تأثیر خیره‌کننده‌ای بر داخل ساختمان دارد زیرا با هر اینچ حرکت، با رقص نور و سایه جدیدی مواجه می‌شویم. همانطور که در عکس‌ها مشاهده می‎نمایید، ما از سایه برای طراحی سقف و دیوار استفاده کرده‎ایم. دومین لایه بنا با پنجره‌های بزرگی پوشیده شده که ارتباط نزدیکی با شهر ایجاد کرده است.
دانیال در زمینی مستطیل شکل به مساحت 320 مترمربع ساخته شده است. پروژه شامل ساخت یک ساختمان هفت طبقه در 1344 مترمربع شامل 5 آپارتمان مسکونی 5 طبقه با متراژ 165 مترمربع بود. پارکینگ و ورودی اصلی در طبقه همکف و امکانات تفریحی (استخر، سونا و جکوزی) در زیرزمین قرار دارند.



:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: ساختمان دانیال , گروه tdc , دفتر معماری tdc , معمار , معماری , رضا صیادیان , سارا کلانتری ,



شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران
نوشته شده در یک شنبه 18 فروردين 1392
بازدید : 2095
نویسنده : MR ARC

 



شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران!


معماری ایرانی از قدیم الایام بعنوان هنر در نزد جهانیان شناخته شده است. اینبار این هنر ایرانی در خلق یک مجتمع مسکونی ارگانیک (طبیعی) در شمال شهر تهران و منطقه نیاوران نمود پیدا کرده است. در طراحی و ساخت مجتمع مسکونی نیاوران که حاصل ذوق و هنر مهندس معمار خوش ذوق ایرانی آقای محمد رضا نیکبخت می باشد، حتی یک درخت هم قطع نشده است. طراحی این مجتمع به گونه ای بوده که به محیط طبیعی اولیه ی خود آسیبی نزده و زندگی شهری با کمترین صدمه به محیط طبیعی پیرامون خود وصل شده است.















































































:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: شگفـت انگیـزترین ساختـمان ایـرانی در نیـاوران , معماری , معمار ,



هبیتات 67
نوشته شده در سه شنبه 18 مهر 1391
بازدید : 4284
نویسنده : MR ARC
مـنـــــــبـع : http://www.habitat67.com
 
 
 

 

معمار کانادایی، موشه سَــفدی، در سال 1967، مجمتع مسکونی ای از نظر فرمی و حجمی تجربی و تقریبا غریبی را بر اساس ترکیبی غیرمترقبه از واحدهای مدولار بتنی، برای نمایشگاه جهانی مونترال، طراحی کرد و ساخت. سـَــفدی در این مجموعه که هبیتات 67 نام گرفت، تلاش کرد، به تعریف جدیدی از زیستِ شهری، مجتمع های مسکونی ارزان قیمت و خلق کامیونتی یا باهمادی خودمختار و خودبنیاد، مشتمل بر واحدهای اموزشی و تجاری دست یابد. تمام واحدها بر اساس قطعات پیش ساخته ی مقوم در محل شکل گرفتند، هر کدام از ان ها، از بام باغی بهره می بردند که عملا سقف واحد پایین دستی شان بود.

سـَـفدی بریده از ره یافت هایِ حومه شهریِ توسعه ی بافت شهری، به دنبال خلق گونه ی نوینی از سکنای درون شهری بود که بتواند به تراکم بالای انسانی در مقیاسی محدود پاسخ دهد و در عین حال برای تمام ساکنین حوزه خصوصی ای فراهم اورد. مجموعه برای 1000 واحد مسکونی پیش بینی شده بود تا حین برگزاری نمایشگاه میزبان بازدیدکنندگان مهم باشد، متاسفانه پروژه به 158 واحد تقلیل یافت و مدرسه و واحدهای تجاری ان نیز حذف شدند، فرایند ساخت در سال 1966 اغاز شد و خیلی زود 354 بلوک بتنی بر در مارک دورین کوئِی بر کناره ی رودخانه سنت لورنس همچون رشته کوهی بالا رفت، 15 گونه متفاوت مسکن برای خانوارهایی با بعدهای متفاوت و خلق کامیونتی های متنوع توسط سـَــفدی طراحی شد.

سفدی با این ایده که هزینه ساخت مجموعه را پایین بیاورد، نقشه ای برای تولید انبوه بلوک های بتنی در خود سایت تحریر کرد. او نهایتا به الگوی پیش سازی رسید و در یک شبه جزیره نزدیک سایت کارخانه ای برای ساخت واحد های مسمونی طراحی کرد. هر چهار قالب بزرگ یک واحد استاندارد ایجاد می کرد. یک مش فولادی تقویت شده به یکباره درون قالب ها فرو می رفت و بتن دورادور ان را فرامی گرفت، پس از انکه واحد بتنی تکمیل می شد، از قالب بیرون می امد و به خط تولید دیگری منتقل می شد که در ان کف پوش های چوبی به مجموعه اضافه می شدند و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز در مجموعه جانمایی می گردیدند. پنجره ها و پوسته های عایق در گام بعد نسب می شدند و حمام پیش ساخته و اشپزخانه مدول شده مجموعه نیز در گام بعد در بنا جانمایی می شدند، نهایتا هر واحد با کرین به جای از پیش تعریف شده خود منتقل می گردید.

از منظر فرمی، مکعب در قامت حجم مبنای پروژه نماد مقوم بودن، حقیقت، کمال اخلاقی و اندیشه تمدنی ماست، کلیت مجموعه در قامت یک حجمِ پیکره وار عظیم الجثه، پیاده راه های هوایی را همچون تراس های شهری معلق به یک دیگر متصل می کند و نقشی از تبلور فضایی را رقم می زند، در عین حال تبلور فضای منفی و آسانسورهای بزرگ مقیاس رویه ی دیگری از تجربه انسانی را پیش روی مخاطب قرار می دهد تا مجموعه پلی باشد میان واقعیت و خیال.

متاسفانه هبیتات 67 برخلاف پیش بینی سفدی به هیچ وجه از نظر هزینه یهینه نبود، هزینه ساخت مجموعه به رقمی حدود 22195920 دلار بالغ شد، یعنی برای هر واحد تقریبا 140000 دلار، جدا از این مجموعه عملا جذب شهر نگردید، چرا که فاصله اش از مرکز مونترال زیاد بود، اما نهایتا پروژه هنوز یکی از نمونه های موفق پیش سازی در مقیاس کلان است و الگوی ساخت و ساز صنعتی و کارخانه ای سفدی همچنان یکی از بهترین و شاخص ترین نمونه ها برای تمامی ان هایی است که تلاش دارند در مقیاس وسیع دست به ایده ال سازی بزنند.

 

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67

هبیتات 67


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: هبیتات 67 , معماری , معمار , habitat67 ,



آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه
نوشته شده در چهار شنبه 31 خرداد 1391
بازدید : 2185
نویسنده : MR ARC



تبلیغات آپارتمان های چند میلیارد تومانی در تهران روز به روز بیشتر می شود و در روزهایی که بحث افزایش 5 میلیون تمانی وام مسکن برای خیل عظیمی از مردم مهم جلوه می کند تبلیغاتی به ایمیل های مردم ارسال می شود که آپارتمان های شمال تهران متری چند ده میلیون تومان معامله می شود! گزارشی از این نوع ساختمان ها به همراه تصاویر تجملات رویایی آن را در این گزارش ببینید و بخوانید.

در حالی که این روزها بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان های مسکن مهر با قیمت ساخت متری 300 هزار تومان را ندارند و زیر بار وام و تسهیلات آن کمر خم کرده اند در تهران و شهر های بزرگ کشور ساختمان هایی قد علم می کنند که جز حسرت و آه برای قشر فرو دست جامعه چیزی ندارند. ساختمان هایی که با نام مجتمع و برج برای نو ثروتمندان ومتمولینی ساخته می شوند که ثروت و یا علاقه داشتن ویلاهای چند صد میلیاردی را ندارند اما خواهان کاخ هایی مجلل هستند با امکانات هتل های 5 ستاره .

ساختمان هایی که با سرمایه های نجومی شرکت های متمول ساخته می شوند و چند صد میلیارد تومان نقدینگی را درمدتی کوتاه جمع آوری می کند و در نهایت محل سکنای کسانی می شود که به سبک پادشاهان زندگی می خواهند و خواهان اقتصادی پر از شکاف طبقاتی هستند. اقتصادی که در آن فردی برای اخذ وام 20 میلیون تومانی مسکن وافزایش 5 میلیون تومانی آن شاد وغمگین می شود اما در سوی دیگر،فردی در یک متر خانه تجملی خود، سقف آرزوهای یک خواهان مسکن مهر و ....را ناچیز می بیند! 

ثروتمندان این چنینی در این اقتصاد به دنبال نوع چیدمان چند صد میلیونی طراحی داخلی خانه های میلیاردی خود هستند و خبر ندارند که 5 میلیون تومان افزایش وام مسکن چه زمانی خبر رسانی شد و چه وقت،لغو شد! 

به هر سو،فارغ از این مباحث عدالت گسترانه که دولت نهم و دهم سالها ادعای آن را داشتند باید به واقعیت ها پرداخت و دید در این دولت اقتصاد به کدامین سمت رفت و چه رخ داده است. باید این روزها را دید؛نگاهی به آگهی‌ها کرد و دید دراین خصوص طی ماه های اخیر چه نوع از مسکن به فروش می رسد و سطح تجمل گرایی تا کجا بالا رفته است.

مشتی از خروار مسکن های تجملی
با مروری برفایل‌های ثبت شده درمعاملات املاک تهران می توان دید که ارقام بسیار بزرگ شده اند و درمحدوده هایی از تهران حتی قیمت املاک تا 15 و 20 میلیون تومان هم معامله واقعی می شود. 
 


 

نمونه این موضوع که این روزها تبلیغات گسترده ای درخصوص آن انجام شده و درفضای اینترنتی عکس‌ها ومشخصات تجملی اش ارسال می شود مجتمعی در محدوده کامرانیه تهران است که در زمینی به مساحت 7000 مترمربع با 47000 مترمربع زیربناساخته شده است. 

 

این برج که گفته می شود توسط شرکتی خصوصی ساخته شده است شامل 32000 مترمربع مساحت مفید واحدهای مسکونی است که 1000 مترمربع واحدهای تجاری و14000 مترمربع فضاهای تفریحی و مشاعات دارد و با قیمت میانگین دست کم 500 میلیارد تومان در بخش مسکونی اش ارزش فروش دارد. 

 

 

حال اینکه این اعداد و ارقام از چه راه هایی کسب شده و خریداران چنین واحد هایی از چه قشر و چه محل درآمدی هستند بحث این گزارش نیست اما در خلال مرور اعداد وارقمی که درادامه می آید به این نکته توجه داشته باشید که به واقع قشر متوسط و ضعیف جامعه در مقابل چنین تجمل گرایی هایی چه احساسی دارد.



قیمت پایه متری 12 و نیم میلیون تومان

این مجتمع شامل 65 واحد مسکونی در 15طبقه است که در طبقات اول تا پنجم واحدهای 350 الی 400متری قرارگرفته اند.

 

 

در تبلیغات اینترنتی این ساختمان قیمت دقیقی وجود ندارد. بر همین اساس پیگیری ها نشان داد که قیمت پایه این آپارتمان ها 125 میلیون ریال است و در هر طبقه 2 درصد به این قیمت پایه افزوده می شود؛15 طبقه مسکونی و یک طبقه تجاری این مجتمع 3 طبقه پارکینگ دارد و امکانات کامل در واحد های مبله به نمایش در آمده است. 

 

واحدهای تجملی و فوق گران به نمایش در آمده در تبلیغات اینترنتی این مجتمع که توسط یک شرکت مهندسی ارائه شده،هم اکنون قیمت ندارد و مشتریان در صورت درخواست امکانات مشابه باید قیمت روز و نمونه ای را موردی درخواست کنند تا واحدهای درخواستی تجهیز شوند.هزینه های این بخش مازارد بر قیمت فعلی خرید خواهد بود. 

 

بر اساس این گزارش،درهرطبقه 6 واحد با چهار تییپ متقاوت معماری وجود دارد و دو واحد 600متری و دو واحد 400متری در طبقات 6تا 13 قرار گرفته اند که واحدهای 600متری دارای دو تیپ متفاوت و واحدهای 400متری نیز دارای دو تیپ متفاوت نقشه معماری هستند. 

 


میانگین آپارتمان ها 7 میلیارد تومان

بدین صورت و با قیمت پایه اعلامی از سوی عرضه کنندگان این ملک باید به این نکته توجه داشت که با قیمت طبقه اول 125 میلیون ریال ودر نظر گرفتن واحد های 400 متری این مجتمع ،کمترین قیمت 50 میلیارد ریال است تا صاحب یکی از آپارتمان های این ساختمان شوید! 

 

قیمت واحد های 600 متری در کمترین قیمت طبقات این مجتمع هم رقمی بالغ بر 75 میلیارد ریال است. 

 

پیگیری ها نشان می دهد ،قیمت آپارتمان های این مجتمع با احتساب افزایش دو درصدی قیمت در هر طبقه نیز در طبقه دوم به متری 12 میلیون و 700 هزار تومان در هر متر مربع و در طبقه سوم به 13 میلیون تومان و تا طبقه پانزدهم به 16 میلیون و 250 هزار تومان افزایش می یابد. 

 

بر این اساس در شرایطی که درطبقات 14 و 15 این برج دو واحد پنت هاوس 926متری درهر طبقه و یک واحد پنت‌هاوس 1400متری دوبلکس قرار گرفته اند بالاترین قیمت ها در این برج برای پنت هاوس 926 متری به 150 میلیارد ریال ودردوبلکس طبقه 15 به قیمت تمام شده 226 میلیارد ریال یا حدود 23 میلیارد تومان می رسد! 

 

نکته جالب در این برج آن است که اگر رقم جابه جا شده در تعداد واحد ها را میانگین بگیریم با قیمت میانگین متری 14 میلیون تومان برای واحد های این برج و میانگین متراژ 500 متری برای واحد های این برج به عدد میانگین 7 میلیارد تومانی خواهیم رسید که نشان از ارقامی نجومی در خرید وفروش های ملک در تهران دارد.



220 میلیون تومان پورسانت معاملات احتمالی

جالبتر اینکه اگر ارقام مذکور را به صورت میانگین در نظر بگیریم ، املاک معامله کننده این واحدها در قانونی ترین شرایط می توانند دست کم در معامله واحد های این برج عددی بین 35 تا 70 میلیون تومان از طرفین معامله خواهد بود که اگر با 1 درصد معامله حساب شود تا 140 میلیون تومان هم برای معاملات املاکی ها سود آور خواهد بود. 

 

حال آنکه اگر رقم پورسانت املاکی ها برای پنت هاوس را بخواهیم محاسبه کنیم ،رقمی بین 110 تا 220 میلیون تومان خواهد بود.



عدالت و ایمنی جان انسان ها

بد نیست در خصوص این برج بدانید که 65 واحد مسکونی فضای تفریحی و مشاعات، 7 دستگاه آسانسور،سه راه پله مجزا ،سالن برگزاری همایش های مرتبط با مدیریت برج و سالن اجتماعات بخشی از مشخصات جانبی است. 

 

سالن سینمای سه بعدی با سیستم صوتی دالبی ساراند،سالن بیلیارد با میز اسنوکر،دو فضای مجزا با مساحت بالغ بر 500متر مربع جهت استخر،سالن Gymبا دستگاه های ورزشی ، کنترلرهای هوشمند ABB با امکان تنظیم دما، نور،صدا یا موسیقی از دیگر امکانات موجود است. 

 

در آشپزخانه واحدهای مسکونی از تجهیزات اجاق گاز، فر،مایکروفر، کافی میکر وماشین ظرفشویی از برند آلمانی ، یخچال و فریزر آلمانی استفاده شده و آئین نامه 2800 ایران و استاندارد ISO 9001 در طراحی و ساخت برج مسکونی کسب شده است. 

 

این سازه تا 6/8 درجه در مقیاس ریشتر در برابر زلزله مقام شده و انسان را به یاد مقاومت مسکن های مهر می اندازد که مقرر است تا 7 ریشتر مقاوم باشند.اینگونه است که در می یابیم حتی جان انسان ها نیز به نسبت ثروتشان ایمن است و عدالت در تیر اهن و مقاومت ساختمان ها نیز با قیاس دارایی صاحبانشان سنجیده می شود؛هر چند که در نهایت مسکن های مهر در شرایطی که راه ارتباطی مناسبی ندارند و بعضا بدون امکاناتی نظیر گاز و آب و... هم تحویل داده می شود.

 

قانون آنلاین

 

 

 


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: آپارتمان 23 میلیارد تومانی در کامرانیه , معماری , معمار ,



خانه های رویایی
نوشته شده در پنج شنبه 24 فروردين 1391
بازدید : 2507
نویسنده : MR ARC



آشپزخانه فوق کوچک
نوشته شده در دو شنبه 7 فروردين 1391
بازدید : 2411
نویسنده : MR ARC
در حال حاضر در برخی از کشورهای جهان و به خصوص در کشورمان ایران ، دو مساله در حوزه ساختمان سازی مطرح است. یکی تبدیل ساخت و ساز عمودی به جای توسعه افقی ساختمان ها و دیگری طراحی فضاهای کوچک برای زندگی بنابراین با توجه به اینکه الزاماً به سمت فضاهای کوچک در خانه پیش میرویم، می بایست تمامی کاربری ها را مطابق با این ویژگی طراحی و اجرا کرد.

به همین خاطر ، اکثر شرکت های نوآور در حوزه طراحی فضاهای مسکونی ، هدف اصلی خود را ، کوچک سازی در کنار فضای چندکاره قرار داده اند.

" Vitot Xavier " یکی از این طراحان می باشد. او آشپزخانه فوق کوچک Sonia را طراحی کرده است . این آشپزخانه دارای سه ویژگی می باشد
1- حجمی بسیار کوچک
2- قابلیت بهره برداری چند منظوره
3- متریال دوستدار محیط زیست



آشپزخانه " Sonia " به عنوان یکی از بهترین طراحی های صنعتی در ماههای اخیر شناخته شده است . روند طراحی این آشپزخانه شامل مطالعه مواد ، مطالعه ارگونومیک و مدل سازی 3D می باشد. در نتیجه ما شاهد یک آشپزخانه ی فوق کوچک و ظریف خواهیم بود که تامین کننده تمام نیازهای کاربر خواهد بود.

سینک ظرفشویی ، اجاق گاز روکار ، کشو و قفسه بندی وسایل ، گرم خانه و سرد خانه، همگی از اجزای آشپزخانه Sonia می باشد.

یکی از ویژگی های جالب این آشپزخانه این است که این است که قابلیت تبدیل به میز غذا خوری را دارا می باشد و کاربر می تواند ، با جابه جایی قطعات ریلی ، یک میز شیک و کوچک را برای صرف غذا آماده کند.










 
 

منبع: سایت خبری معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , آشپزخانه , ,
:: برچسب‌ها: آشپزخانه فوق کوچک , معماری , معمار ,



خانة 70 متری به سبکِ ژاپنی
نوشته شده در دو شنبه 7 فروردين 1391
بازدید : 1898
نویسنده : MR ARC

خانه 70 متری واقع در توکیو در کشور ژاپن توسط گروه معماری "میها دیزاین" بازسازی شده است. این پروژه به سفارش یک خانواده 6 نفری طراحی شده است. این خانه به گونه ای طراحی شده است که ضمن حفظ فضای مشترک برای اعضاء خانواده، هر فرد دارای یک اتاق شخصی می باشد.

در این فضای 70 متری، تفکیک فضا توسط 2 کعبه چوبی آبی رنگ صورت گرفته است. در بالای این جعبه ها، ارتفاع تا سقف اتاق 1.1 متر می باشد و این فضا برای کودکان بسیار مناسب می باشد.



در فضای بالایی جعبه ها، محیط مطالعه، فضای بازی و استراحت، به گونه ای خلاقانه طراحی شده است و یک فضای چندمنظوره با بازدهی بسیار مناسب ایجاد شده است.



در فضای زیر تخت ها نیز یک مکان مناسب برای ذخیره سازی وسایل گوناگون در نظر گرفته شده است. کاربران در این فضا، می توانند به راحتی از پلکان بالا رفته و از فضاهای مختلفِ طراحی شده، استفاده کنند. پنجره ها و فضاهای توخالی در جعبه ها، به گونه ای تعبیه شده است که نور خورشید را به خوبی به فضای داخلی منتقل می کند.








:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: خانة 70 متری به سبکِ ژاپنی , معماری , معمار ,



بازدید : 1601
نویسنده : MR ARC

این خانه 4 در 4 از محدویت های معماری معمول عبور کرده است و فضایی زیبا برای زندگی فراهم کرده است.

به گزارش روزگار نو، این خانه در شهر پرجمعیت توکیو قرار گرفته است. "خانه کوچک" راه حل گروه معماری "یونمری" است تا بتوان در یک قطعه زمین کوچتر از یک اتاق خواب معمولی زندگی کرد.
 

 

این خانه چهار طبقه، دو اتاق خواب، یک اتاق نشمین، یک حمام، یک تراس و یک اتاق غذاخوری دارد.

 

ارتفاع این خانه ی خارق العاده تنها 9 متر است. این ساختمان، برجی مدرن است که هر طبقه توسط راه پله ی مارپچی به یکدیگر متصل شده است.

 

برای حفظ ارتفاع هر طبقه، تخته های چوبی ضخیم به عنوان کف و سقف هر طبقه عمل می کند.

 

 

فضای باز اطراف خانه اجازه می دهد که نور به داخل اتاق ها در هر طبقه بتابد.و تصور فضایی باز را به ما بدهد.


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: زندگی در خانه ای 4 در 4 و کوچکتر از یک اتاق خواب معمولی , معماری ,



بازدید : 1964
نویسنده : MR ARC
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه...
مجری : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان
كارفرما : شركت عمران وتجارت تیراژه

اهداف پروژه:
آنچه در طراحی این پروژه مورد توجه و تاكید قراردارد، ایجاد یك مجتمع تجاری تخصصی صنعت ساختمان می باشد كه بتواند كلیه مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان را در یك مجموعه جمع آوری نموده و در وقت و انرژی مشتریان به منظور تهیه كالاها و خدمات مورد نیاز خود در ارتباط با صنعت ساختمان صرفه جویی حاصل گردد.

توجه به اقلیم ، فرهنگ و معماری بومی منطقه ، مقررات ملی ساختمان و استانداردهای روز دنیا در عرصه معماری و ساختمان به گونه ای كه ساختمان مورد نظر هم به عنوان یك نماد شهری مطرح گردد. و هم در عرصه معماری داخلی یك اثر برجسته و ماندگار باشد كه با گذشت زمان كهنه نگردد.



داوران مسابقه :
داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر می باشند:
1- دكتر داراب دیبا
2- دكتر اصغر ساعد سمیعی
3- دكترمحمود گلابچی



معیارهای ارزشیابی و داوری:
*خلاقیت و نوآوری در جهت خلق اثری متفاوت با ساختمانهای موجود و همسو با تحولات روز معماری با استفاده از احجام مناسب و بدیع.

*تاكید بر تقسیم مناسب و عرصه بندی بهینه فضاهای تجاری و عمومی بر اساس برنامه فیزیكی و روابط فضایی مناسب جهت سهولت دسترسی به فضاهای طبقات.

*تاكید بر معماری داخلی مجموعه و طراحی مناسب آن با توجه به ماهیت هر كدام از فضاهای پیش
بینی شده.

*برخورداری از فرمهای بدیع و طرحهای خلاقانه از نظر سیستمهای ساختمانی و سازه

*پاسخگویی مناسب به مسائل اقلیمی ، فرهنگ و معماری بومی با استفاده از روشهای نوین طراحی
و ساخت.

*توجه به تكنولوژی روز و مواد و مصالح نوین در صنعت ساختمان.

* توجه به مشخصه های اصلی معماری پایدار بر اساس معیارهای سیستم ارزیابی پایداری LEED



رتبه اول: گروه طراحی:آقایان علیرضا مهدی زاده،علی آل علی و خانم فاطمه فرمانفرمایی، تهران

رتبه دوم: آقای جعفر بزاز، تبریز

رتبه سوم: مهندسین مشاور حاجی زاده و همکاران، تهران



رتبه نخست:
علیرضا مهدی زاده حکاک ، علی آل علی و فاطمه فرمانفرمایی در مسابقه طراحی یک مرکز تجاری با زیربنای 10000مترمربع برای صنعت ساختمان استان گیلان، رتبه نخست را کسب کردند.

 آب و هوای معتدل، طبیعت زیبا و چشم اندازهای منحصر به فرد، از ویژگی های اصلی سایت می باشد .



با نگاهی از بیرون به ساختمان، به نظر میرسد که نیروهای نامرئی طبیعت در شکل گیری بنا نقش داشته و درواقع، پوشش ساختار را تغیر داده اند .

از یک طرف ما به دنبال کدهای ساختمانی ، مقررات ساخت و ساز و نهایتِ استفاده از ظرفیت زمین برای رسیدن به حد متناسب متر مربع هستیم ، و از سوی دیگر نیروهای مخرب و ناهنجار در کار هستند که هنر رقص این اثر را در هم میشکند و پوسته را شکل می دهد .

اتاق کنفرانس ، رستوران و دیگر امکانات در طبقه بالا در نظر گرفته شده اند تا با قسمت های تجاری تداخل نداشته باشند و همچنین از بهترین مناظر بهره ببرند .



به دنبال مقررات خروج اضطراری ، سه دسترسی عمودی جداگانه ( راه پله و آسانسور ) درنظر گرفته شده که شروع آن از طبقه بالا به مناطق امن است .

در داخل پله برقی به دسترسی عمودی به ویژه در بخش های تجاری کمک می کند . این ساختار از انتخاب های آگاهانه LEED و زیست محیطی از انرژی های سازگار با محیط زیست بهره مند شده ( با استفاده از طبیعی ترین تهویه و نور توسط پالایش نور و هوای تازه از طریق سقف و ارتفاع ) و همچنین انرژی تجدید پذیر ( با استفاده از پانل های خورشیدی ) ، طراحی یک سیستم برای جمع آوری فاضلاب و بازیافت آن برای استفاده مجدد و کیفیت هوا با توجه به وجود دو آتریوم برای نفوذ نور طبیعی. همچنین، از چوب به عنوان یک منبع تجدید پذیر برای پوستة دوم ساختمان برای جداسازی آب، هوا و صدا استفاده شده است.









 
 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , ,
:: برچسب‌ها: معرفی رتبه اول مسابقه طراحی مجتمع تجاری صنعت ساختمان رشت , معماری ,



Khorsand Office Block
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390
بازدید : 3376
نویسنده : MR ARC

Khorsand Office Block, Tehran by Arsh Design Group

Iranian architects Arsh Studio design the Checker Box Office Complex

arsh_khorsand_00All images, graphics and information courtesy of Arsh Design Group; © by Arsh Design Group; See detailed credits at the end of this post
 

 

Arsh Design Group have provided us with this material on one of their current projects in Tehran. We share it with you on desMena:

Concepts behind the design of Checker Box Office Complex

City of Tehran is an absurd constructed landscape. Here, the conventional typology for achieving high density which is that of towers, is replaced by a completely different spatial strategy whereas density is achieved through massive deployment of a mid-rise building type; which is that of four to five storey pilottee apartment buildings.

 

The dominance of this type has yielded a some what absurd urban morphology whereas the exterior manifestation of the apartment buildings from a street point of view are limited to a single two-dimensional façade. Further more, due to particular dynamics of real state market whereas the price of land in Tehran has reached unbelievable milestone, the investors demand architects to design for a spatial scenario whereas maximum allowed envelope is built to maximize the profit return of the investment.

arsh_khorsand_02

The spatial ramifications of above mentioned morphology on one hand and the dynamics of the real state market on the other hand intensifies the importance of the façade design in the over all process of conception, development and implementation of buildings since [over]investment on this single façade is the way to make the building standout in its context as unique and for that matter architecturally attractive. Under such circumstances, the architect does not have that much of maneuver in volumetric composition and what is left at the end of the day for the architect is basically the main façade of the building with the maximum depth of 20 to 40 centimeters to be actually designed. So, for every project the concern is how can we design this envelope, or façade in a way that the project stands out instead of fitting in, in its immediate context?

arsh_khorsand_01

design strategies

(1) building the maximum allowed building envelop into sellable inhabitable space.
(2) providing design based variations that allow the building to stand out as a unique piece of engineering and artistic intervention in its spatial context,
(3) making sure that the adopted design strategies in spatial composition, proposed construction techniques and technologies and choice of materials are not compromising the financial reasonability/feasibility of the investment as a whole.
arsh_khorsand_03 With the above mentioned goals in mind the design strategies that have been incorporated in conception and development of the architectural scheme are as follows:
• Considering the exterior architectural surface or façade as a micro-section that needs to be architecturally developed as opposed to graphically composed
• Conceptualizing the architectural façade as an activated or animated Surface
• Conceptualizing the façade as a neutral yet animated surface that stands in contrast to the humdrum of adjacent urban facades each striving to stand out with some what an exhibitionist attitude
• Innovative construction techniques combined with choice of cheap materials

arsh_khorsand_05

arsh_khorsand_06

arsh_khorsand_07

arsh_khorsand_08

arsh_khorsand_09

arsh_khorsand_10

arsh_khorsand_12

arsh_khorsand_21

arsh_khorsand_20

arsh_khorsand_22

arsh_khorsand_23

Architects: Pantea Eslami, Rambod Ilkhani, Alireza Sherafati,Nashid Nabian,Sohail Qandili
Client : Abolghasem Nabian & associates
Structure: Behnam Nateghi
Electrical: Ali Piltan
Mechanical: Ali Ghanizadeh
Construction: Omran Kavir Company
Start Date: 2007
Completion Date: 2009
Total build area: 1400 m2
Photo: Arsh Design Group
Film: Dayereh Studio


:: موضوعات مرتبط: سازه و بنا , مسكوني هاي عصر جدید , دیزاین , دیزاین داخلی , ,
:: برچسب‌ها: Khorsand Office Block , معماری , architect ,



صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد